tisdag 1 juli 2008

Rekylen som försvann?


Som jag visade tidigare så bildades en positiv dagsstapel för OMX-index efter måndagens handel. Den följdes dock upp med fortsatt nedgång under tisdagen vilket verkligen visar hur svag börsen är för närvarande. Under hela nedgången sedan majtoppen har det varit extremt små rekyler och index har tappat nästan -20%. Som omväxling visar jag här en 60-minutersgraf som ger en bra bild av läget just nu. Dels har vi en stor expanderande triangel som index har rört sig inom under större delen av året. Det ska ses som en kaosformation där marknaden kastas mellan hopp och förtvivlan och då det ofta är hög volatilitet. Under tisdagen studsade kursen rätt så exakt på golvet i formationen och samtidigt har det uppstått en positiv divergens i MACD gentemot index. Samtidigt ser vi att MACD har noterats på översålda nivåer liknande januari- och marsbotten.

Så tror jag på en botten liknande de som skedde då? Nej, titta t.ex. på MACD för någon vecka sedan där det bara blev en minirekyl på ca. 15 punkter innan det föll vidare. Det säger alltså inte så mycket om hur stor botten det kan vara eller hur högt en rekyl kan nå, men det ger lite ledtrådar till att en studs bör inträffa. Nu syns det inte så väl i denna grafen, då man behöver zooma in mer, men senaste dagarna har det blivit 3 lows tätt inpå varandra och det är också något som ofta sker i slutet av en rörelse, innan en trendvändning eller rekyl tar vid.

6 kommentarer:

  1. Hej

    Precis som du skriver känns det rimligt med en rekyl, jag har iallafall tagit position för detta. Nu vill man förstås kliva av i rätt tid och gå in i björnar igen. Vad tycker du känns som en rimlig nivå? Pratar vi låga 900 eller högre?

    SvaraRadera
  2. Jag är tveksam till att det orkar mycket mer än 880-900, så upp dit i första hand. Men man ska komma ihåg att vi brutit ned ordentligt och nedgången är långt ifrån över. Jag tänker nog själv inta säljposition runt ovanstående nivå, men beror lite på hur det ser ut just då.

    SvaraRadera
  3. Någon som vet vart man kan hitta historisk omsättning på index?
    Nordnet verkar gömma det iaf...

    SvaraRadera
  4. hej innehåll..kommer du men ny ny analys ikväll angående omxs30? Jag undrar om den här rekylen som vi har haft idag kommer att fortsätta ett tag till eller vara över redan på fredag.

    Tack på förhand.

    SvaraRadera
  5. Nej, det blir nog ingen ny analys idag. Det jag skrev i inlägget gäller fortfarande. Kan lägga till att det har bildats en omvänd huvudskuldra de senaste 3 dagarna så över onsdagens high bör ge ca. 890.

    SvaraRadera