torsdag 31 juli 2008

Juli - en plusmånad


I början av juli skrev jag att jag förväntade mig att juli skulle bli ännu en negativ månad, men det visade sig bli felaktigt. Visserligen föll det -6,5% som mest under första halvan för att sedan återhämta sig under den andra halvan av månaden. Månaden slutade med en uppgång på +1,1%. Även om man har trenden, säsongsmönster etc. med sig i ryggen så lyckas börsen alltid överraska och ta lite omvägar mot målet. I mitten av juli sattes utan tvekan en botten, men det är högst troligt bara ännu en paus i nedgången. Det kan visa sig vara en större botten, men som jag tidigare visat är det ovanligt att det sker under sommarmånaderna och inledningen av höstmånaderna innebär ofta en svag börs. Det kan bli annorlunda i år, men jag sätter mitt "bet" på att historiken visar vägen även denna gången.

Grafen visar OMX-index sett i ett månadsperspektiv. Det blev faktiskt en (något tveksam) hammer-formation som ofta uppstår vid vändningar. Helst vill man se att stängningen sker högt upp i stapeln vilket inte skedde nu. Nästa stapel ska dessutom vara en stark sådan och det är tveksamt om det blir fallet under augusti.

6 kommentarer:

  1. Ser ut som det var en liknande hammarformation i februari(?) också?

    SvaraRadera
  2. Det stämmer Jesper, men även i februari var det en tveksam hammer då stängningen skedde en bra bit från stapelns högsta. En betydligt bättre kom däremot i mars och då sattes en hyfsad botten.

    SvaraRadera
  3. Ja okej nu ser jag, det har du rätt i. Trodde inte den gällde för att den var stängde lägre än ingång (svartfärg).
    Tack för responsen och en intressant blog :)

    SvaraRadera
  4. Vad tror du nu då om närmaste veckorna? Är vi klara med rekylen och ska vidare neråt eller tror du på mer upp? Tycker den här veckan har varit svår, känns på något sätt som att marknaden vill upp, trots dåliga nyheter mm.

    SvaraRadera
  5. Marknaden VILL upp innan slutlig (och oundviklig) kapulation. Topp runt 890 +-10 punkter. Unde 800 denna månad är vad jag tror.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med de två kommentarerna ovan. Det känns som marknaden vill upp lite till vilket har synts under större delen av veckan, förutom i fredags när det släppte en del. Jag lutar nog över åt att juli-toppen vid 888 inte kommer överskridas och under 800 ser jag som rätt oundvikligt.

    SvaraRadera