tisdag 15 juli 2008

Bottenindikator del 2


I bifogad graf syns S&P-500 med VIX-index som mäter marknadens förväntningar om volatilitet. Precis som med "New lows" som jag visade i förra inlägget når VIX ofta extremvärden när börsen bottnar. Grafen är från 1 juli så inte helt uppdaterad. S&P-500 har fallit ned till 1215 och VIX stängde idag 15 juli på 28,44 och börjar därmed närma sig samma nivå den har nått vid 4 tidigare tillfällen senaste året. Det skulle mycket väl kunna bli vändning ned från en lägre nivå och därmed en divergens jämfört med börsens botten i mars. Något liknande skedde 2002-2003 när börsen bottnade då VIX satte sin högsta nivå i juli 2002 och sedan trendade ned trots att börsen satte ytterligare en ny botten.

Tills vidare siktar jag dock på att vi får se ett högre VIX-värde och en divergens först senare i höst. Lägg även märke till att det vid ett flertal tidigare tillfällen har blivit divergenser innan en rekyl upp eller ny uppgång startat. Detta är helt klart en indikator värd att bevaka när börsen faller kraftigt för att identifiera extremnivåer.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag vill bara säga att du gör ett bra jobb och jag väger in dina analyser nogrannt i mitt placerande. Och hittills har det gett bra resultat.

    Keep up the good work!

    SvaraRadera