måndag 14 juli 2008

Bottenindikator del 1


Det finns en hel del indikatorer man kan titta på för att se lite vad som händer i bakgrunden när börsen rör sig. T.ex. kan börsen gå upp trots att det är fler aktier som faller än som stiger, vilket förstås beror på att några aktier drar upp index genom att stiga rejält. På det här viset kan man se lite mer om den bakomliggande styrkan/svagheten i ett index. Jag tänkte visa några olika variabler man kan titta på för att få varningssignaler om en botten eller topp är på gång.

I bifogad graf syns amerikanska S&P-500 med indikatorn "New Lows" under till. Den mäter hur stor andel av aktierna som är nere på 52-veckorslägsta, i detta fallet på hela NYSE-börsen. Jag har märkt ut de tillfällen när indikatorn "spikar" upp vilket naturligt sker vid bottnar. Man kan alltså hålla utkik efter extremvärden då det ofta ger åtminstone en tillfällig botten och en rekyl. Det bästa är om man dessutom kan få en positiv divergens gentemot index vilket då visar att färre aktier säljs ned i den sista nedgången, notera t.ex. divergensen vid januari och marsbotten.

Bifogad bild är från 1 juli så värdet är högre nu. I fredags, 11 juli, nådde "New Lows" 775 och börjar därmed närma sig samma nivå som vid januaribotten. I augusti i höstas nåddes dock drygt 1100. Precis som med mycket annat inom teknisk analys så kan det ofta se lätt ut då man granskar det i efterhand. Det är desto svårare att använda sig av det "live" och dra slutsatser, men kombinerar man flera saker får man ofta en bra helhetsbild.

7 kommentarer:

  1. Mycket intressant inlägg. Jag lär mig nya saker varje gång jag tittar in här. Tack för allt ditt fina jobb.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Ditt mål på 700 för omx närmar sig onekligen med stormsteg, men hur tror du resan dit kommer att se ut? Visst borde det vara rimligt med en lite mer uthållig rekyl snart, eller tänker du dig att vi ska dit nu direkt?

    SvaraRadera
  3. Svårt att säga, men utifrån senaste veckornas rörelse skulle jag tro att i alla fall 750 nås inom 2-3 veckor. Visst är det rejält översålt och en rekyl kommer, men särskilt uthållig tror jag inte den blir. Det blir nog snarare ett par veckors andrum (runt augusti) där en rekyl på 5-10% är rimlig innan en ny nedgångsfas sker under september-oktober. Det baseras delvis på att bottnar sällan sker under juli (eller augusti)så efter rekyl bör det bli nya lägre nivåer.

    SvaraRadera
  4. New Lows drog upp rejält idag och noterade 1154 vilket är högre än vid både januaribotten och botten i augusti förra året. Det är alltså rejält många aktier som är nere på sin 52-veckorslägsta vilket i sig inte är särskilt positivt. Det visar att det är tryck i nedgången och att få aktier står emot.

    Jag tror inte vi ser någon större botten i USA förrän vi ser en positiv divergens i New Lows framöver. Börjar New Lows minska medan index fortsätter ned så får man vara vaksam på rekyl upp.

    SvaraRadera
  5. hej...får man fråga vilket program du använder för den tekniska analysen...jag letar efter ett bra progarm eftersom missnöjet med marketmaker ökar...tack på förhand

    //maranello

    SvaraRadera
  6. maranello: Jag använder Avanza Vikingen en del och har så gjort senaste 2 åren. Tyvärr är programmet föråldrat och det verkar inte ske särskilt mycket utveckling. På den positiva sidan är att det innehåller en hel del och kurserna verkar alltid vara korrekta (splittar etc).

    Jag använder även en del (gratis) webbsidor som www.stockcharts.com och www.saxobank.com plus att jag gör en del arbete i Excel.

    SvaraRadera
  7. ok tack för ett snabbt svar. Japp har hört att vikingen inte uppdaterats ordentlig på ett tag. ska kolla in saxo och stockcharts.

    Jag använder också excel men mest för att räkna fram mina stopp-loss. Datan finns ju på OMXs hemsida.

    Merci
    //Marnello

    SvaraRadera