tisdag 1 juli 2008

Juli månad


Juni blev en riktigt ruggig månad med en nedgång på -14,7% och endast 5 plusdagar av totalt 19 dagar. Trenden ned tog fart direkt i början av månaden och accelererade rejält mot slutet. Nu blickar vi framåt mot juli och tittar på lite historik. Bifogad graf visar hur juli har slutat varje år sedan 1984. I snitt har månaden gett en uppgång på +1,7% och det har blivit vinst 63% av åren (15 av 24). Det är rätt bra resultat i sig, men det viktigaste för utvecklingen i år är att vi fortfarande befinner oss i en kraftigt fallande trend. De säsongsmönster jag löpande skriver om visar att juli ofta blir negativ när den föregående perioden har varit det. Jag förväntar mig därför att OMX faller vidare under juli och når -10%, vilket motsvarar cirka 770 i index.

En viktig detalj angående denna statistik är att den är beräknad på slutkurs den sista i varje månad. Den tar alltså inte hänsyn till ifall börsen har nått lägre eller högre under månaden. Jag ska se om jag framöver kan redovisa det på något smidigt sätt då det förstås ger lite mer information. Ett exempel är juli 2002 där resultatet blev -11%, under månaden föll börsen nästan -23% innan det vände upp mot slutet av månaden.

1 kommentar:

  1. Du kan redovisa maximal drawdown dvs maximala nedgång. när det gäller nedgång.

    Ångrar själv lite att jag bara gick in med 25% men å andra sidan har det varit en osäker marknad.

    SvaraRadera