torsdag 3 juli 2008

OMXS30 4 juli


I måndags fick vi en reversalstapel då OMX vände upp en bra bit från dagslägsta. Tyvärr följdes inte stapeln upp under tisdagen utan nedgången fortsatte direkt dagen efter. Under torsdagen bildades återigen en positiv stapel och frågan är då hur tillförlitlig den är? I boken "Edge" har Johnny Torsell och Peter Nilsson testat utfallet för en "One day reversal" som bildades under torsdagen. Testet utgår från att man köper vid stängning samma dag och behåller i 5 dagar. Träffsäkerheten är då 58% med en snittavkastning på +0,39%. Inga kanonsiffror, men helt ok. Det hade dock varit intressant att jämföra hur setupen presterar i bullmarket respektive bearmarket.

Vad man kan konstatera är att det har fallit kraftigt i snart 2 månader och MACD är nere på samma nivå som vid botten i januari. Det är alltså rejält översålt och torsdagens stapel bör vara starten på den rekyl jag har väntat på. I 60-minutersgrafen som jag visade häromdagen så bildades det ytterligare positiv divergens när det föll ned till en ny lägstanivå under torsdagen. Dessutom är det en god chans att OMX går upp under fredagen då USA har helgstängt (se inlägget nedan). Som jag skrivit tidigare ser jag en begränsad potential på uppsidan, innan nästa våg tar index ned mot 700-nivån.

5 kommentarer:

  1. Intressant tanke. Du har ju letat efter en uprekyl i ett par dagar och det är nog nära nu. OMXS30 har gått ner på dålig volym och sen har det kommit rekyl på eftermiddagarna med hög volym. Köparna visar mer och mer styrka. Har valt att gå lång i ett par aktier.

    PS. Har du några åsikter om Lupe?

    SvaraRadera
  2. Nej, ingen direkt åsikt om Lupe. Men det var ju inte direkt någon positiv stapel igår efter nyheten som kom. Annars ser den väl rätt bra ut att köpa på rekyler, ser ju ut att sträva uppåt mot ny ATH (114) så småningom.

    SvaraRadera
  3. Jo det gör den väl men jag tyckte mig se en negative divergence på veckografen. Man ska nog vänta med lupe. Jag tror nog att den lyckas rekylera sig ändå men Lupe är just nu en risk aktie.

    SvaraRadera
  4. Lupe kan nog gå upp närmaste månaden men som det ser ut just nu tror jag på en nergång till 78-80 närmaste veckan.

    SvaraRadera