tisdag 3 mars 2009

Tillräckligt baissat?

De amerikanska börserna har nu tydligt brutit ner under både höstens botten och lägstanivån från 2002. Volatiteten är inte alls lika hög men det ligger som en våt filt över marknaden och pressar ner minsta försök till uppgång. Jag tänkte visa några uppdaterade grafer som ger en intressant bild av läget. Först kikar vi på en månadsgraf av Dow Jones med en RSI-indikator inlagd under.



Nedgången har nu pressat ner RSI till 18,3 vid slutet av februari och det är den lägsta nivån någonsin. RSI har bara varit under 30-nivån vid några fåtal gånger de senaste 100 åren och de lägsta värdena kom under 1930-talet och 1970-talet och det efterföljdes av kraftiga börsuppgångar. Jag vill direkt säga att det är oroväckande vilket säljtryck det faktiskt är och har varit under det senaste årets nedgång och det ger negativa vibbar. Faktum är att vi nu är uppe i 5 månader då RSI är under 30-nivån och det är rekord.

Samtidigt är det såna här låga nivåer man vill se i en månadsgraf och just dessa tillfällen som historiskt markerat stora bottnar. Jag tycker därför de här nivåerna är intressanta att bevaka och det är en av anledningarna till att vara beredd att köpa en bottenformation i ett kortare tidsperspektiv. Det gäller att tänka på att det här bygger på månadsdata och därmed ger en tröghet i rörelserna.

Nästa graf visar en dagsgraf över Dow Jones och undertill syns en indikator som visar avståndet till 200-dagars medelvärde (MA200). Först vill jag nämna att även om Dow Jones i princip står stilla under en månad så kommer avståndet till MA200 att minska eftersom medelvärdet är fallande. Avståndet är efter tisdagens handel -33% vilket är en av de största avvikelserna någonsin. Under 30-talets gigantiska bear market var avvikelsen -49% när botten sattes och de nivåer vi ser nu ledde "bara" till kortare rallyn.



Det andra jämförbara tillfället var 1937-38 då samma nivå som nu uppnåddes. Det intressanta är att hela den nedgången är väldigt lik den nuvarande, i november 1937 låg Dow Jones -33% under MA200 och vid en lägre botten i mars 1938 nåddes -32% innan börsen bottnade. I november 2008 var avståndet -34% och nu ser vi en lägre botten i mars och avståndet är -33%.

Ingen av oss vet om nedgången fortsätter i några år till eller om det blir något liknande som vid andra kraftigt nedpressade lägen (1938, 1974 etc). Däremot faller börsen aldrig rakt ner utan det avbryts av uppgångar under några veckor och i bästa fall månader. När vi får såpass uttänjda lägen som vi ser nu så anser jag det vara en bra möjlighet att göra tradingköp och vara med när det fjädrar tillbaka upp. Speciellt nu när nedgången är långt gången i tid och vi har sett en rejäl korrigering i pris. Eftersom det trots allt är en ruggig bear market får man vara beredd att plocka vinst efter ett tag eller i bästa fall glida med uppåt om det kommer tydligare signaler om en stor botten.

Den tredje och sista grafen är en inzoomning av den andra för att ge en tydligare bild av nuläget. Ingen av graferna jag visat i inlägget ger någon exakt tajming utan ska snarare ses som ett sätt att mäta hur stretchat det är på nedsidan. Än så länge visar USA-indexen inte några direkta tecken på att vilja bottna, men vi är i en "zon" där en en snabb och kraftig studs uppåt kommer att ske snart.

14 kommentarer:

  1. Hej!

    Har du några nivåer I OMXS30 som du bevakar lite extra för att eventuellt gå in i kortare, eller längre, köp?

    SvaraRadera
  2. Upp idag känns det som, Undrar om det är vändningen idag.....800-900 som målkurs i OMX30?

    ari_man

    SvaraRadera
  3. Anonym: Skulle nog vara 580 isåfall, se inlägget Börsen vecka 10.

    ari_man: Tveksamt, OMX bröt ner igår och stämmer idag på morgonen av det brutna triangelgolvet underifrån. Kanske räcker så här, men nog värt att vänta in lite bekräftelser.

    SvaraRadera
  4. Analysen gäller DJ men gäller placeringsråden OMXS30 eller DJ? Samtidigt som DJ har pressats ner rejält har ju OMXS30 istället konsoliderat och diffen mot MV200 minskat. Håller med om att DJ borde rekylera upp snart, men är det inte vanskligt att förutsätta att OMXS30 kommer att följa DJ.
    För övrigt tack för en grymt bra blogg.

    SvaraRadera
  5. Månadsgraf med RSI?! Pjah, inte omöjligt mister. Men vad motsvarar 1 helpunkt på RSI? RSI var nääästan lika lågt fg månad men index gaaaanska mkt högre.

    Det där är en riktigt fin snegunga. Men OK, i efterhand funkar den bra.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Jag skriver om min syn och visar grafer jag tycker är intressanta, vilket inte är samma sak som placeringsråd. Det jag visar i graferna här gäller Dow Jones men får vi en kraftig rörelse där kommer vi få det även i OMX. Även om det har diffat mycket senaste veckorna gör det sällan det under någon längre tidsperiod. Som jag skrev så menar jag inte att man ska köpa bara för att det är översålt enligt de här graferna, men att det är ett bra läge att vara beredd med köp i ett kortare tidsperspektiv och vill det sig väl fjädrar det upp ordentligt.

    SoD: Du tolkar nog det jag skrev lite fel. Främst visar de här graferna hur nedtryckt det är i ett månadsperspektiv och jag letar då köptriggers, men det måste inte vända upp direkt bara för att det är kraftigt översålt vilket jag inte heller påstår.

    SvaraRadera
  7. Förstår inte riktigt vad Du vill ha sagt. Du lindar in det så väl. Upp ELLER ner?

    SvaraRadera
  8. SoD: Det är inte svårare än att jag anser att vi är vid nivåer som mycket väl kan visa sig vara ett ruggigt bra köpläge. Det betyder inte att jag tycker man ska köpa rakt av, men får man triggers i dagsgrafen köper man och så får man se hur länge det håller.

    Jag tar gärna emot synpunkter, men jag upplever att dina kommentarer sällan är särskilt konstruktiva även om ditt syfte säkert är gott. Kanske ligger felet hos mig och jag har svårt att tolka dig.

    SvaraRadera
  9. Nej, alltihop är mitt fel som vanligt! Du kan ju HISTORIEN om mig dessutom...

    Men Du är med vad jag menar va?

    Säg till när vi har trigger då!

    Sov gott.

    SvaraRadera
  10. Jag är med på vad du menade i ditt första inlägg, att RSI kan backa några enstaka punkter medan index tappar betydligt mer. Jag säger inte emot det heller, men jag anser att de flesta indikatorer på längre sikt nu är nere på så låga nivåer att det är intressant att gå in på köpsidan vid tillfälle. Jag ser det som översiktsbilder. Varenda en kan räkna ut med lilltån att det är extremt översålt, men det tyckte många även för 6-12 månader sedan, men då var det mer tydligt med ytterligare nedsida.

    Att jag är mer inne på uppgång utesluter inte att man tradar på båda sidorna, men för egen del var det förra året som var intressant för en längre kortning. Nu får det vara av mer snabb karaktär och minst lika intressant att komma in på köpsidan.

    SvaraRadera
  11. RSI under 20 ger 80% sannolikhet för ny botten (om man vänder på det reguljära TA-påståendet). Vet inte hur bra RSI under 20 fungerar egentligen, har bara noterat den ett par gånger (och då stämde det förvisso) men RSI över 80 fungerar iallafall klocka.

    Civ

    SvaraRadera
  12. Vi får se vad som händer om 2 veckor

    SvaraRadera
  13. Hej, jag läser här lite varje dag och du verkar ha koll så då undrar jag, måste det inte till en s.k washout innan det vänder upp?

    SvaraRadera
  14. Måste vet jag inte, men väldigt ofta i en bear market så får vi extremvärden i olika indikatorer samtidigt som en (tillfällig) botten sätts. Ofta sätts botten i samband med ett gap ner som under dagen vänds till uppgång så det blir en reversal, gärna under hög volym, och det kan då ses som en washout.

    Det svåra är förstås att avgöra när det är tillräckligt extremt. Som man ser av graferna i detta inlägget är det extremt i ett större perspektiv och flera indikatorer börjar nu nå ner till "botten"-nivåer även i ett kortare perspektiv. Eftersom OMX uppvisar relativ styrka mot USA så är det främst för USA-börserna vi kommer få se en washout, återkommer om det i ett inlägg snart.

    SvaraRadera