måndag 16 mars 2009

Börsen vecka 12



OMX fortsätter handlas i konsolideringen som startade i höstas men utrymmet snävas åt allt mer. I förra veckan gjordes ett försök att bryta ner men det vände tvärt upp och gav ett rally under flera dagar. I fredags blev det istället ett försök att bryta upp, men även det misslyckades och vi fick en reversal-stapel på ett liknande sätt som under måndagen. Ofta markerar sådana staplar en vändning, se tidigare röda pilar i grafen. En viss uppgång på 1-2% i början av veckan är isåfall ok men sedan bör det trilla på nedåt en bit och eventuellt ge ett köpläge inom 1-2 veckor.

30 kommentarer:

  1. Kommer du att omvärdera läget om OMX30 ligger kvar på +2% och fortsätter upp imorgon?

    Mvh ari_man

    SvaraRadera
  2. Tveksamt, håller det sig idag har vi 6 staplar med högre lows vilket sällan håller eftersom det ofta blir en 123-low/high vid vändningar. Dessutom har vi ett flertal små gap i intradaygrafen (15-minuters) och några av de kommer med stor sannolikhet täppas, bland annat vid 658 och 648 och kanske även vid 632.

    Men det skulle ju kunna vara så att ett större utbrott uppåt är på gång och då spelar ovanstående kanske inte lika stor roll.

    SvaraRadera
  3. Finns det någon statistik avseende gap? Finns det några slutsatser att dra av ett gap (mer att Du tycker att alla skall täckas)?

    SvaraRadera
  4. Inte när det gäller just intradaygap i OMX (vad jag vet). När det gäller öppningsgap i USA finns det däremot en hel del statistik, men det är förstås en annan femma.

    Däremot har jag haft koll på intradaygap i OMX under ett antal år och det är ofta de täpps, men att alla ska göra det varken tycker eller tror jag inte. Min bedömning är i alla fall att nånstans kring 70-80% av de gapen täpps och då menar jag inom en rimlig tidsperiod.

    Tyvärr är det inte helt lätt att trada efter enbart såna gap då index kan fortsätta i samma riktning ett tag innan gaptäppningen sker. Men som i dagsläget har vi i alla fall 3 rätt hyfsade gap i 15-minutersgrafen vilket inte inbjuder till köp direkt.

    SvaraRadera
  5. Hur vet man att de täpps rel inte täpps? Om man inte vet är det ju relativt värdelös info.

    SvaraRadera
  6. Ok men det går inte att veta vilka?

    SvaraRadera
  7. Hej! Först, tack för en väldigt intressant blogg. En fråga, du verkar ju ha så bra koll. Jag sparar kontinuerligt i aktiefonder, (just nu blir det ju biliga andelar). Pengarna dras ju i slutet av varja månad, och andelarna köps väl omgående tror jag. Skulle det vara smartare att ändra köpdag till mitten av månaden? Ofta stiger väl kursena i månadsskiftet. Hoppas du har tid att svara
    /Göran

    SvaraRadera
  8. SoD: Undrar du ifall vissa gap har en större benägenhet att täppas än andra? Vissa gap kan man t.o.m se i 60 eller 120-minutersgraf och de täpps nästan jämt, i 15 minuters lite mer sällan och 5-minuters är nog knappt värt att lägga vikt vid. I övrigt går det förstås inte att säga vilka som täpps eller inte, men får vi 3-4 efter varandra i samma riktning så gör man bäst i att invänta gapfill på några av de. Sedan kan man nog tänka sig att framför allt öppningsgap har en högre tendens att täppas, liknande som det ser ut i USA.

    Göran: Ja, köps fondandelarna in t.ex. den sista i varje månad så kommer man i genomsnitt få en lite dyrare kurs. Bättre är istället att köpa runt 20:e i varje månad. Det hör ihop med månadsskifteseffekten där börsen i genomsnitt går starkt från den 20:e och några dagar in i nästa månad, medan börsen inte ger någon avkastning under mittenperioden. Jag kommer nog skriva lite mer om det här längre fram och ge lite mer konkreta siffror.

    SvaraRadera
  9. Vilka andra gap än öppningsgap menar Du att det finns?

    SvaraRadera
  10. Gap som sker under handelsdagen, men det beror troligtvis på vilken datakälla man har. Jag har följt de via Saxobanks grafer samt AvanzaVikingen under några år, men vet att de inte alltid finns där i vissa andra program. Vid 632 blev det ett gap på 1 punkt förra tisdagen (10/3) under eftermiddagen, skulle tro det var i samband med USA-öppningen.

    SvaraRadera
  11. Saxobank är ju ganska kass. Tror det är bättre att kolla nån annan data.

    Men det är med gap verkar vara lite Ad Hoc. Ungefär som ett lågt RSI.

    SvaraRadera
  12. Saxo funkar bra för mig i alla fall, och speciellt AvanzaVikingen som har tillförlitlig data. Men du har säkert rätt, gap är kanske inte mycket att ha. Var väl iofs inte så oväntat att det var dit du ville komma. Du sitter ju med många svar själv så vet egentligen inte vad du vill få ut av dina återkommande frågor. Du hittar kanske mer användbara saker på andra ställen.

    Jag fortsätter kolla gap i alla fall, ger ofta en fingervisning om marknaden dragit på lite för snabbt i en riktning.

    SvaraRadera
  13. Vet inte om du med "Ad hoc" syftar på att jag inte har någon exakt statistik för det eller vad. I vilket fall som helst, statistiken har jag efter att ha följt det i många år, men någon exakt backtest har jag inte eftersom det inte är helt lätt att testa. Det betyder inte att gap är ointressant. Ungefär som med fibonacci som du själv använder mycket, tycks återfinnas i olika mönster på börsen men frågan är om de verkligen finns där eller inte.

    SvaraRadera
  14. Nej, tidigare visste jag inget om gap, därför jag frågade Dig är klart. Det jag vet nu är att de förstärker nån form av känsla att när det gått tillräckligt mycket åt ett håll så skall det vända lite o gå åt det andra hållet. När, hur och varför är dock fortfarande okänt, men det verkar bra ändå.

    SvaraRadera
  15. Lustigkurre som vanligt. Du får det att låta som att man med andra metoder vet när, hur och varför börsen ska vända åt ett visst håll, isåfall får du gärna dela med dig. För det låter helt suveränt.

    SvaraRadera
  16. OK, när skall vi träffas? :-D

    SvaraRadera
  17. På vad? Är rädd att det är som med gapen - jag förstår ingenting.

    SvaraRadera
  18. Oväntat...jag har svarat på tillräckligt av dina frågor nu SoD. Jag tycker du har en tråkig ton i många av dina kommentarer och du verkar för det mesta bara vilja provocera eller ironisera på det jag skriver. Jag kan inte direkt påstå att du bidrar till någon skrivlust för min del, du tar mest energi.

    SvaraRadera
  19. En sank som slår mig är att tiden efter att ett gap har täckts är intressantare än tiden innan det har täckts. Speciellt om det är längre upplösning. Skulle det vara rimligt?

    SvaraRadera
  20. Med tanke på tiden enl ovan

    om man räknar på detta och tillåter en avvikelse från gapets nedre nivå (i upptrend) på x % av gapets storlek. Kan det vara intressant? Fast då spinner man ju inte på counter-tanken förstås.

    SvaraRadera
  21. Gap är psykologiska, ser du ett gap, så kan du tänka, hit kommer kursen att återbesöka.
    Att ha ett sådant ställnignstagande är enligt mig sunt, eftersom gör att du kommer ifrån den allmänna hysterin som kan råda en den ena, en den andra riktningen.
    You can step aside, and say:
    -Hey, we are coming back to this level at some time, dont get freakish with the last move! :-)

    SvaraRadera
  22. Hej!
    Till skillnad från vissa andra tycker jag att gapresonemanget var mycket intressant. Det skulle vara roligt om du skrev ett inlägg om det som grundar sig på dina erfarenheter och slutsatser av det, för om jag förstod det rätt har du tittat på det en längre tid.
    Detta om du finner tid och lust. Tack för en bra blogg!

    /Anders

    SvaraRadera
  23. Hur tänker du i dessa situationer, dvs när OMX och USAs börser befinner sig i lite olika situationer? Även fast TA talar för nedgång i OMX så blir kanske situationen annorlunda om man väger in USAs börser. De verkar vilja uppåt. Om OMX påverkas av detta tror du fortfarande att OMX kommer gå ned men att nedgången blir förskjuten ett tag?

    SvaraRadera
  24. Generellt bör man nog i första hand titta på och följa OMX rörelse om det är det indexet man tradar. Merparten av tiden ligger dock OMX rätt väl i fas med USA så man kan få ut en del av att studera de amerikanska indexen som komplement. Senaste veckorna har korrelationen varit lägre, men jag skulle tro att OMX och USA börjar röra sig i fas rätt snart igen.

    Just nu har jag ingen klar bild alls ifall OMX är på gång att bryta upp eller ned ur konsolideringen och avvaktar därför lämpligt köp eller säljläge.

    SvaraRadera
  25. Svårt läge nu, din teori om ~630 i OMX30 känns avlägset just nu men det kan ju vända fort.

    När tror du är läge att köpa för uppgång, dvs när är det bekräftat enligt din TA att vi inte kommer att besöka 630 i närtid?

    mvh ari_man

    SvaraRadera
  26. Svårt läge nu! Är betyg här? Måste ha lite magkänsla nu.

    SvaraRadera
  27. Dow mot 6000

    http://www.chat4fun.se/pics/djia090318.jpg

    SvaraRadera