torsdag 5 mars 2009

OMXS30 6 mars



OMX-index har tappat under veckan och på tisdagen stängde det under triangelgolvet för att snabbt vända tillbaka upp igen på onsdagen. Golvet har träffats flera gånger så det är inte helt förvånande att det blir lite kamp kring den nivån, men nu får den nog ge vika. Onsdagens uppgång såg rätt imponerande ut, men under torsdagen föll det pladask igen och det blev återigen en stängning under golvet. Som jag skrev i inlägget Börsen vecka 10 är 580 en intressant nivå att bevaka och det mesta talar för att index ska åtminstone dit ner. Hur pass allvarligt det här nedbrottet blir återstår att se, men fortfarande gäller att vänta med köp och se hur det utvecklar sig.

Jag vill poängtera att även om jag har haft en underliggande positiv ton några månader tillbaka så ska det ses i ett tradingperspektiv. Jag ser helt enkelt en bra möjlighet att komma in i en rätt rejäl rörelse uppåt. Däremot är trenden klart negativ och kommer vara det under lång tid framöver så jag ser ingen anledning att köpa på bred front. Jag har varit bearish sedan årsskiftet 2007/2008 och kommer fortsätta vara det i många månader, men för kortare trading är det vid vissa lägen lika intressant med köppositioner.

5 kommentarer:

  1. Måste säga att dina inlägg är skönt skrivna. Även en rookie som jag kan hänga med hyffsat. Jag ser det som att den lite snävare triangeln är bruten men den stora triangeln är ännu intakt. Golvet är då ca 580. Om vi nu ponerar att vi går under 580, vad finns det för tekniska stöd kvar? Är det fall tillbaka till 2002-03-nivåer som riskeras då? Studsar vi vid 580 känns det som att 660-70 borde komma kanske efter påsk?! Tänker jag tokigt?

    SvaraRadera
  2. Jonten: Det låter som vettiga resonemang du gör. Vill det sig illa trillar vi ner mot 400-nivån. Jag är iofs tveksam till att det blir så illa redan nu, men får vi ingen bra vändning eller det bryter ner så kan man inte kämpa mot marknaden. Troligt är nog att OMX sticker iväg uppåt igen i samband med att USA sätter åtminstone en tillfällig botten, men svårt att veta om det sker nu eller om det blir ytterligare 5-10% (i USA) på nedsidan. Så tills vidare följer jag OMX nedåt, men är beredd att köpa vid lämpligt läge vilket jag hoppas kunna återkomma i tid om.

    SvaraRadera
  3. Vad anser du om svenska bankaktier främst SEB och Swedbank. Jag som undrar läste dina kommentarer i Börsinsikt under flera år.
    Tyvärr slutade du.

    SvaraRadera
  4. Jag är inte Johnny Thorsell om det är han du syftar på, hans sida är www.randomwalk.se

    Jag vet inte om jag har någon direkt åsikt om de svenska bankerna. Det kan säkert bli intressant att gå in i någon av de, men nu får nog risken anses väl stor.

    SvaraRadera