söndag 1 mars 2009

Börsen vecka 10



I början av förra veckan föll OMX ner och studsade rätt så exakt på triangelgolvet (ca 609), men vände sedan och stängde några få punkter upp för veckan. Egentligen var det just 605-610 jag var inställd på, men det ser inte så övertygande ut för en uppgång riktigt än. Visserligen har MACD vänt upp igen, men eftersom studsen sedan 609 ser rekylartad ut vill jag gärna se bekräftelse i form av en 123-low. En sådan setup bildas om det faller ner nu i veckan och sätter en högre botten än 609, för att sedan återigen vända uppåt. Några dagar in i varje ny månad ser vi generellt sett en svag utveckling i 1-2 veckor så jag håller det mer troligt att ett intressant köpläge dröjer till andra halvan av mars.

Om det blir så att OMX faller under 609 bryts alltså triangelgolvet, men det triggar även en huvudskuldra-formation som bildats de senaste månaderna. Ett traditionellt målobjektiv för den är 530, men redan vid 580 har vi en intressant nivå att bevaka. Jag är alltså lite avvaktande till några köp i OMX och kortsiktigt kommer vi nog se ny press nedåt. Jag är trots det inne på att vi kan komma att se en uppgång på 30-50% (upp mot 800-900), men det är ingen idé att försöka vara smartare än marknaden innan alla bitar faller på plats.

11 kommentarer:

  1. Känns som korsdrag nu. För många dörrar öppna.

    //SoD

    SvaraRadera
  2. Några dagar in i varje ny månad ser vi generellt sett en svag utveckling i runt 20 veckor så jag håller det mer troligt att ett intressant köpläge dröjer till andra halvan av mars.

    Säger du rätt här???

    SvaraRadera
  3. SoD: Du får väl stänga till lite om det blåser kallt. Jag håller en extra dörr öppen så länge i alla fall.

    steff66: Du har helt rätt, det blev väldigt galet i texten, har åtgärdat det nu. Tack för att du uppmärksamma det :)

    SvaraRadera
  4. Målet ligger mellan 530 och 900 med andra ord.

    SvaraRadera
  5. Anonymous: Du får förstås göra den tolkningen om du vill, men det är inte så jag menar. Jag är inte ute efter att helgardera utan beskriver det jag får fram i mina analyser. Just nu upplever jag att det är mer osäkert än tidigare, men jag ser ändå en bra möjlighet att vi får se en kraftig uppgång snart.

    MEN jag har varit bearish sedan början av februari vilket var vältajmat då toppen satt rätt så exakt på dagen och så länge jag inte ser några bekräftelser finns ingen anledning till köp. Jag är alltså fortsatt bearish, men jag har inget direkt mål på nedsidan utan ville bara nämna några intressanta nivåer.

    Jag är intresserad av att tjäna pengar och jag svänger gärna om när det finns anledning till det och fel blir det då och då vilket man får acceptera.

    SvaraRadera
  6. Tack för en bra blogg!

    För en nybörjare som jag på teknisk analys skulle jag uppskatta jättemycket om du ville skriva om du är bullish eller bearsish när du bloggar om omxs30. Lite svårt ibland för en nybörjare att avläsa om du är bull eller bear.
    Skulle de gå att lösa tror du?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
  7. Mattias: Jag försöker skriva det i mina inlägg, men ibland kan olika tidsperspektiv ställa till det lite. Speciellt när det är ett lite mer osäkert läge nu än vad det varit tidigare. Under stora delar av förra året var jag rejält bearish och hade 700 som mål i OMX under hösten, men med tanke på den sidledes rörelse vi haft i flera månader nu är riktningen inte lika tydlig. Som jag nämnt många gånger är den längre trenden dock fortfarande fallande och mer säkra och större köp kan man gott vänta med ett bra tag (många månader). Däremot är jag inne på att en tradingbar botten är på gång som kan ge 30-50% på uppsidan, men jag har som sagt varit bearish sedan början av februari och ser än så länge ingen köptrigger för det här förväntade rallyt.

    Jag tyckte det framgick i aktuellt inlägg, eller menar du att det var otydligt? Jag får isåfall fundera lite på om jag kan få det tydligare framöver, ge gärna förslag om du/ni har det.

    SvaraRadera
  8. hejsan tack för en bra blogg. Undrar hur du ser på det nu när 609 brutits, behövs att även januari botten slås ut för att det ser riktigt mörkt ut eller kan det bara vara en touch ner vid triangel golvet och det kan bli en rekyl uppåt nu igen, ser amerikanske börserna e knappt på plus för dagen; undrar som sagt vad ditt mest troliga scenario ser ut nu. Tackar

    SvaraRadera
  9. Idag fick vi ett tydligt brott ner från triangeln vilket inte var särskilt oväntat med tanke på den svaga uppstudsen under förra veckan. Sker ingen snabb återhämtning redan imorgon så ser vi nog snart 580 och kanske lägre. Det finns fortfarande inga köptriggers så jag låter marknaden trenda på nedåt tills det blir mer översålt och vi får någon bottenformation. Go with the flow :)

    Det är som sagt generellt sett en svag period ett tag framöver nu så det dröjer nog framåt 20 mars innan det blir tal om en botten.

    USA-börserna står antagligen inför en rekyl upp inom 1-2 dagar, men svårt att förutse hur det påverkar OMX nu när vår svenska börs varit frikopplad från övriga börser ett tag.

    SvaraRadera