tisdag 27 januari 2009

Börsläget

De flesta börser har under januari rört sig ner mot bottnarna från i höstas och det ser ut som en bra avstämning inför nästa uppgång. Jag har som bekant varit positivt inställd till börsen under flera månader, men det har inte orkat lyfta ordentligt och den senaste nedgången kom tidigare än jag väntat mig. Det är å andra sidan rätt positivt då en återtest av botten nu ser ut att vara överstökad och en ny uppgångsfas kan ta vid.

I början av december visade jag en jämförelse med hur det såg ut vid botten 2002, se inläggen Jämförelse 2002 vs 2008 del 1 och Jämförelse 2002 vs 2008 del 2. Jag visar här några uppdaterade grafer som ger stöd för ett sådant scenario. Det är kanske inte rimligt med en botten av en liknande dignitet som 2002 och egentligen spelar det inte så stor roll just nu. Däremot ser det helt klart ut som någon slags bottenformation som är under bildande och som jag skrivit flera gånger de senaste månaderna så ser det inte särskilt fördelaktigt ut att sikta på ytterligare nedsida just nu.

Följande två grafer visar S&P 500-index under 2001-2003 respektive 2007-2009 med ett antal indikatorer inlagt. Det finns förstås skillnader, men i det stora hela beter sig index och indikatorerna på ett liknande sätt nu som det gjorde 2002, se blåmarkerade områden. Det finns dessutom ett antal andra faktorer som tyder på att de senaste veckornas nedgång inte är särskilt stark och att en högre botten nu är bildad, eller blir klar inom kort.

S&P 500 2001-2003


S&P 500 2007-2009

Överst syns VIX-index som visar volatiliteten och de två undre visar andel aktier som noterar 52-veckorslägsta (NYLOW) samt andel aktier som noteras över MA50 (SPXA50R). När index satte sin lägsta nivå i november uppstod positiva divergenser i dessa indikatorer precis som det gjorde vid botten 2002. Rekylen ner de senaste veckorna ser även den likartad ut som den nedgång som skedde i början av 2003. Volatiliteten har t.ex. inte skjutit i höjden igen utan istället successivt minskat vilket är en bra förutsättning för en uppgång.

Antal aktier som noterat 52-veckorslägsta håller sig på en mycket låg nivå och det är i och för sig inte så konstigt med tanke på att index inte tagit ut sin novemberbotten. Det får ändå ses som positivt och faktum är att indikatorn håller sig på en betydligt lägre nivå än vid den avslutande nedgången 2003. Antal aktier över MA50 (SPXA50R) har fallit tillbaka, men håller sig ändå på en rätt bra nivå och trots att index närmat sig novemberbotten syns inga panikutförsäljningar. Det är först efter en rejäl urskakning med panikdagar och extremvärden som börsen vänder uppåt, men det är inget att sitta och vänta på nu.

Paniken såg vi redan under hösten och nedgången nu är en helt normal rekyl och det är ungefär så här det brukar bete sig vid bottnar. Egentligen finns det många förutsättningar som talar för att det kan vara en riktigt stor botten, men i första hand siktar jag på en uppgång som pågår några månader för att arbeta bort det översålda läget. Det ser rimligt ut att nivån 1000-1100 nås i S&P 500 och index möter då sitt fallande 200-dagars medelvärde. Når index upp dit under våren är det läge att bli mer försiktigt då vi går in i den säsongsmässigt svaga perioden maj-oktober då nästan alla större ras historiskt har skett.

18 kommentarer:

  1. Skönt att se att du är tillbaka. Jag har tagit en Bull-position, som fallit väl ut senaste veckan, efter att ha konsulterat dina analyser.

    Vore intressant med en ny TA på guldet som ser ut att ha brutit upp, eller är $900-gränsen för svår att forcera på riktigt?

    Tack för dina inlägg.

    SvaraRadera
  2. Tack för analysen om läget!
    Hoppas verkligen att du har rätt och att världen snart vågar börja hoppas på ljuset igen!

    Vill också gärna höra din syn på guldet, då jag placerat mycket av PPM i guldfonder.

    SvaraRadera
  3. Tack för en uppdatering!

    Vad kan man förvänta sig att omxs30 står i om 1000-1100 nivån skulle nås för S&P 500?

    Mvh

    SvaraRadera
  4. Det finns väl liknelser med bottenformationen sommaren 2006 också!

    SvaraRadera
  5. Skönt att nätets bästa svenska tekniska blogg är tillbaka! Kul med nytillskottet också, hoppas allt går bra.

    Ser att dina tankar om guldet efterfrågas, och då måste jag samtidigt ta tillfället att fråga om dina tankar om oljeprisets framtida utveckling. Skulle uppskattas!

    SvaraRadera
  6. Kul att du e med i matchen igen

    SvaraRadera
  7. Ja MEN,

    ser ut som en botten men,(Tony Irving betoning) marknaden måste bevisa detta och klättra över 640-650 först och sen 700. Allt annat är förberedelse för sub 600 framöver.

    transports ser förjvlgt.

    SvaraRadera
  8. Jag har två kommentarer;

    A - utifrån ett rent tekniskt perspektiv har jag utomordentligt "svårt" att se att det skulle vara positivt med en nedgång om man i övrigt är positiv. Visserligen är man ju närmare en botten än tidigare men detta är ju tämligen betydelselöst i ett praktiskt perspektiv. Vill man filosofera är det nog lämpligare med en fristående kurs på halvfart.

    B För mig ter sig historiska paralleller som något osäkra mot bakgrund av att den övergripande situationen saknar få, om en ens någon, paralleller i modern tid. Att då luta sig mot historien är en aning för vådligt för min smak. Avvikelserna är helt enkelt för stora i ett praktiskt perspektiv. Pratar vi filosofi kan möjligen situationen bli en annan.
    Det är dessutom tydligt att flertalet kvantar fått problem den senaste tiden.

    Vänligen observera att ovanstående inte inbegriper ngt ställningstagande avseende marknadstro utan utgör endast en synpunkt avseende vägen fram till densamma.

    SvaraRadera
  9. Evilsteff:

    Hör inte hit men har du någon gång kollat på när kurserna generellt ligger högst resp. lägst i månaden?

    Om man tex vill köpa fonder en gång i månaden för att få en bra spridning på GAV, när i månaden skall man köpa?

    Mvh Ari_man

    SvaraRadera
  10. Tack för kommentarerna spear. Angående A så är det förstås inte bra att det går ner om man tror det ska gå upp, så du har en poäng. Men jag tycker ändå det är bra att den här återtesten nu kan vara klar snart och att det då återigen börjar klättra uppåt...om det inte vill sig illa och faller mot nya lows istället...

    Sedan håller jag inte helt med om B. Visst ser det här rent fundamentalt ut att vara en kris av stora proportioner och som kanske bara matchas av 30-talets depression och visst har vollan t.ex. varit rekordhög etc.

    Men samtidigt är nedgången väldigt lik (rent grafmässigt) andra historiska börskrascher och rörelser, (30-talet, 70-talet, it-bubblan etc) och det har nog en den relevans trots att det kanske inte är alltför många tillfällen. Risken finns ju dock att det här är den svartaste av svanar och det bästa är isåfall att stå vid sidan av ett bra tag framöver.

    Det är egentligen mest för lite kortare trading jag ser ett bra köpläge kring de här nivåerna (vilket jag gjort i några månader nu), i övrigt är det nog inte fel att vara försiktig.

    SvaraRadera
  11. Ari_man: Det finns en tydlig "månadsskiftes-effekt" på börsen vilket innebär att det går upp en del dagarna före en månads slut för att sedan falla tillbaka några dagar in på nästa månad. Faktiskt är det så att över tid så är det just kring månadsskiftena som börsen rör sig uppåt, under mellanperioden står det i princip stilla.

    Jag har tänkt att skriva lite mer om det här på bloggen vid senare tillfälle, men jag skulle nog rekommendera att man försöker lägga ett månadssparande så att köpen går igenom runt den 20:e i varje månad. Då tar man del av effekten just den månaden och riskerar inte att köpa till en hög kurs i slutet av månaden som många antagligen gör (överföring och fondköp några dagar efter lön).

    SvaraRadera
  12. Det stora problemet med parallell-tänket är att man sällan har en beredskap och/eller plan för när historien INTE upprepar sig. Dvs, när det uppstår en avvikelse relativt det historiska mönstret.

    Med andra ord, när vet man att historien inte upprepar sig och vad gör man då?

    Eller för att förenkla, vad gör man när det går åt helvete (som tex i JAN)?

    Har man inte detta är det naturligtvis mindre bra att luta sig mit historien i beslutsfattande.

    SvaraRadera
  13. Som du är inne på så är det kanske viktigare att ha en plan och kan agera när det går åt helt fel håll än tänkt. Fast det problemet har man oavsett analysmetod, det är ju ofta ett scenario blir felaktigt trots bra underlag.

    När jag skriver ner mina tankar om börsen så är det oftast som en slags översikt där jag försöker vara med på de större svängningarna, jag skriver sällan några exakta entry eller stopnivåer. Tycker man att ett scenario verkar rimligt och ens egen analys pekar i den riktningen så kan man själv agera på lämpligt sätt.

    Rent tradingmässigt får man helt enkelt sätta ut någon lämplig stop där man inte vill vara med i traden längre ifall det går åt fel håll. Analysmässigt kan det bli lite annorlunda eftersom det kan fortsätta se troligt ut att en ny upppgång ska ske (som i nuläget) trots att det fortsätter falla en del, antingen är då tajmingen lite fel eller så är hela scenariot felaktigt.

    Fast du är ju rutinerad så egentligen vet jag inte vad du vill komma fram till? Att jag ska vara tydligare med exakt när det "går åt helvete"? Ändrar sig förutsättningarna så försöker förstås även jag hänga med och ändra min bedömning, men i dagsläget ser den här nedgången svag ut.

    SvaraRadera
  14. Min poäng är att den historien är extremt svårhandlad i praktiken.

    Det mest intressanta/viktigaste med ett historiskt scenario är inte sannoliktheten för ett visst utfall utan om/när

    A Du kan identifiera en punkt/tillfälle för avvikelse

    B Du kan identifiera och initiera en alternativ handling

    Om man inte kan göra detta, med utgångspunkt från historien, är strategin mindre värdefull.

    Månadsskifteseffekten är ett intressant exempel. Många pratar om denna och nämnden den som en av de mest intressanta "evenemangen". Det är inte omöjligt, men det som avgör om Du kommer att tjäna pengar på den är vad Du gör när den inte uppstår (som i jan).

    Om jag är rutinerad eller ej kan alltid diskuteras. Men oavsett strategi så är jag av uppfattningen att felen/avvikelser/misstag är viktigare att hantera än det motsatta.

    SvaraRadera
  15. Ja du har varit inne på det tidigare, men det är nog tyvärr väldigt svårt att hitta exakta såna punkter när avvikelsen blir för stor. Eller åtminstone är det för avancerat för min del så jag får nöja mig med att hantera det via stoppar och omvärdera scenariot löpande.

    Månadsskifteseffekten som du tar upp är ett bra exempel. Bara för att den inte direkt uppstår en viss månad innebär det inte att man inte kan tjäna pengar ändå. Det är ju självklart att det blir förluster och då får man minimera de så gott det går. Att veta exakt när och vid vilken nivå den uteblir låter oerhört svårt att veta, men säg gärna till om du har idéer.

    Just månadsskifteseffekten föredrar jag för övrigt att trada främst i bullmarket, men man kunde även nu i januari ha fångat en hel del punkter om man tradat i ett kort tidsperspektiv.

    SvaraRadera
  16. Min idé avseende månadsskiftet är att låta bli den. Den är alldeles för oidentifierbar för att handla på.

    Om den sedan ändå skulle uppstå så tror jag att det finns bättre sätt att fånga den på.

    SvaraRadera
  17. Jag kommer inte följa din idé angående månadsskifteseffekten för den är identifierbar och går att handla på flera sätt. Speciellt intraday går det att trada den med hög träffsäkerhet oavsett övergripande trend.

    Fast nu gled vi ifrån grundinlägget som inte har något med månadsskifteseffekten att göra :)

    SvaraRadera
  18. Jag får helt klart börja inse vidden av mina begränsningar.

    SvaraRadera