söndag 4 januari 2009

Börsen vecka 2


Det blev en rivstart på det nya året och efter en paus under andra halvan av december ser nästa uppgångsfas ut att ha startat. Första veckografen visar OMXS30 i ett större perspektiv och MACD-indikatorn fortsätter att peka ut den korta riktningen uppåt och jag fortsätter att titta på nivåer på uppsidan. Längre fram gäller det däremot att vara vaksam på när MACD i veckografen vänder ned igen, vilket då ger en bekräftelse på att nedtrenden tar ny fart.

Jag visade i november en jämförelse med botten 2006 och så här långt följer det mönstret rätt väl, se andra grafen nedan. Som jag påpekat så är jag medveten om att det är ett annat läge nu då den längre trenden är ned, medan den fortfarande var upp under 2006. Det jag fokuserar på är själva konsolideringsrörelsen och hur MACD beter sig. När sista botten sattes i oktober uppstod en positiv divergens och efter det lyfte index och MACD ordentligt. Efter det kom en återtest av botten, men utan att MACD följde med nedåt. Nu har index klarat sig förbi punkt 6 och en kortare tids rekyl/konsolidering, och tanken är att det ska fortsätta upp ett tag till.


Förutom att det är en liknande botten som 2006 så har det varit ett liknande mönster två gånger tidigare under den här nedgången. Första tillfället var strax efter toppen sommaren 2007 och det andra tillfället var januari-mars 2008. En sak som dock skiljer sig åt mot nuvarande formation och botten 2006 är att det inte uppstod någon positiv divergens mellan punkt 1 och 3. I övrigt är det ett snarlikt mönster där index och MACD först stiger och när index i nästa nedgångsfas testar sin botten så håller sig MACD uppe och uppvisar en slags divergens. När en sådan divergens uppstår visar det helt enkelt att den första rörelsen upp var kraftig och även om det blir en rejäl motreaktion tillbaka ned så väntar en ny rörelse uppåt.

Vad som hände vid de två tillfällena var att index sedan bröt upp ur formationen, men efter några veckor tog nedtrenden överhand igen. Värt att notera är dock att det faktiskt bröt upp även då och steg ungefär halva formationens längd. Jag räknar därför med att det som sämst blir ett liknande brott uppåt och att minst 750 nås. Exakt var index toppar i den här uppgången återstår att se, och även om framför allt 800 ser intressant ut, så är det inte det viktigaste. Istället fokuserar jag på att det ser fortsatt positivt ut och att uppgången bör fortsätta ett tag till. När det börjar dyka upp varningssignaler är det dags att fundera på exit, men där är vi inte än.

Baserat på hur det historiskt har sett ut vid bottnar så är det troligt att det blir en återtest av lågpunkten från oktober, men det kan mycket väl dröja många månader. Vi är just nu inne i den säsongsmässigt starka perioden och även om det kommer svänga en del så är min bedömning att det kommer hålla sig uppe ett tag in på våren. Ett alternativt scenario till en återtest av botten senare under året är att index faller ned mot betydligt lägre nivåer under nästa nedgångsfas. I dagsläget ser jag inte att det spelar någon större roll. När uppgången börjar toppa ur kan man haka på nedåt och så får man se hur rörelsen blir.

Jag ser flera saker som indikerar att det kan röra sig om en större botten som skedde i oktober, men det finns även en hel del som talar för att det kan bli en mer utdragen nedgång. Det viktiga är inte att gissa sig till svaret utan att grunda sin bedömning på lämpliga variabler och agera vid de tillfällen man har sannolikheten med sig, vilket är lättare sagt än gjort. Framöver kommer jag gå igenom en del faktorer som kan ge ledtrådar till vilket scenario som är mest troligt.

10 kommentarer:

  1. Jag glömde att skriva en sak. På nedsidan är 650 intressant att ha koll på där index fann stöd under andra halvan av december. Under där är alltså en första varningssignal.

    SvaraRadera
  2. Klockrent. Tack för din vägledning=)

    SvaraRadera
  3. Det är alltid trevligt att läsa dina analyser med utförlig motivering.

    SvaraRadera
  4. ska bli intressant att följa denna blogg under 2009! / ny läsare

    SvaraRadera
  5. Varför lägga så mkt kraft på att fundera om det var en "större botten" eller ej? Det kvittar ju i praktiken.

    SvaraRadera
  6. sprocket: Jag håller delvis med dig. Det räcker att agera på det som sker, hänga med i en rörelse och så får man flytta med stoppar.

    Själv tycker jag dock det fyller en funktion i att fundera på om det är mer eller mindre sannolikt med en större botten. Ser det troligt ut att en längre tids uppgång är på gång kan det vara läge att gå in lite tyngre och ligga still ett bra tag. Är det mer troligt att det är en temporär uppgång tas mindre positioner och under en kortare tidsperiod. Så för egen del så kvittar det inte alls i praktiken.

    SvaraRadera
  7. Det är klart att det kvittar, men Du måste ju fylla ut utrymmet. Är väl bara det som det handlar om.
    :-)

    Varför krångla till det? Jag hoppas fortfarande.

    SvaraRadera