torsdag 29 januari 2009

Guldet utmanar sin fallande trend


Guldet har de senaste veckorna lyft en del och är kanske på gång att bryta uppåt, men denna rörelsen ser rätt svag ut än så länge. Priset är egentligen kvar på ungefär samma nivå som när jag skrev om guldet i december (något högre nu) och vad man kan lägga märke till är att det fortfarande är fallande toppar och bottnar. Guldet har inte lyckats forcera oktobertoppen vid $936 och har nu stött emot trendtaket från början av 2008.

Dessutom bildas det nu en negativ divergens i MACD gentemot priset och med tanke på att topparna har skett med jämna mellanrum ser det troligt ut att det på nytt faller tillbaka ned. På den positiva sidan är att MA50 trendar uppåt och MA200 har börjat plana ut, så det är läge att ha koll på hur nedgången kommer se ut. Här vid $900-nivån ser guldet alltså inte alls köpvärt ut, bättre då att invänta ett nytt översålt läge. Tradar man själva guldet kan det dessutom fortfarande vara intressant att ta en short position här.

Eftersom jag har fått lite förfrågningar om just guldet då en del har guldfonder i PPM vill jag påpeka att det jag visar här är själva guldpriset. I stort sett alla guldfonder investerar i guldbolagsaktier och utvecklingen kan därför skilja sig en del åt i perioder, beroende på börsutveckling och andra faktorer.

6 kommentarer:

  1. Håller med, guldet tappar momentum.
    Det som talar för dess bullishness är att 850 nivån nu är passerad ordentligt och den kan gräva sig upp därifrån till nästa platå. Svår bedömt läge, jag skulle inte gå kort, hellre lång då en möjlig inflation står och lurar bakom hörnet...
    För att gå lång i guld vill jag helst se 900 nivån hålla starkt under ett par veckor, sen är nog trendbrottet konstaterat.

    MACD svänger ner, sant...men det är få TA-indikatorer som passar guldet. Guldet är lite för "lynnigt"...

    SvaraRadera
  2. jag tycket att dina analyser är klockrena evilsteff.du gör ett enormt gott arbete.hoppas att det går bra att kombinera med din lille son också.ha det bra och ett stort grattis till barnet.ha det bra.mvh fredman.

    SvaraRadera
  3. Tackar för analysen av guldet!

    SvaraRadera
  4. Tack för analysen av guldet. Sitter själv just nu på en putwarrant på guldet.

    SvaraRadera
  5. Vad säger du om guldet nu? Verkar nu ha etablerat sig över motstånden och snart ett år sedan ATH i $, kan bli ett rejält race fram till mitten av mars och ett nytt ATH.

    SvaraRadera
  6. Ja det ser onekligen bra ut för guldet just nu. Enda negativa är att det förstås är rejält överköpt i det korta perspektivet, men nästa rekyl ned kanske bjuder på ett bra köpläge. Jag gjorde själv ett försök att korta guldet för ett tag sedan, men gick ur med en minimal vinst då det vägrade droppa som jag tänkt mig.

    SvaraRadera