torsdag 14 februari 2008

Toppen?



Jag följde min tanke från igår och valde att sälja i terminen redan på morgonen idag. OMX var då upp +1,8% och hade forcerat trendtaket så det kändes inte alls särskilt bekvämt. I efterhand visade det sig vara lyckosamt då index vände ner och stängde endast +0,16%. Gårdagens negativa stapel som jag skrev om blev det förstås inget av eftersom det gick upp idag. Däremot är även dagens stapel av negativ karaktär, en "shooting star" som innebär att kursen drar iväg starkt men sedan faller tillbaka mot öppningskursen. Även med den här så beror det på var den uppstår. Nu kom den i ett rätt optimalt läge då index försökte passera trendtaket och troligt är att vi idag satte en topp i ett kort tidsperspektiv och att rekylen upp är över. Går det ner under dagens lägsta punkt imorgon så bekräftas detta och vi bör få se ett test av 905 igen och antagligen lägre nivåer. Fortfarande ser jag 825 som nästa nivå och längre fram möjligtvis även runt 700.

Jag har markerat ett antal tidigare staplar de senaste månaderna som gett liknande reversals som idag och inneburit lokala toppar. Att trada efter enbart såna här formationer kan vara svårt, men kombinerat med trendriktning och andra variabler är det väl värt att hålla koll på.

Jag kommer framöver inte att uppdatera OMX varje dag så som det har blivit denna veckan. I första hand vill jag försöka hitta lite längre trender och då är utvecklingen varje dag inte lika intressant. Just nu är det dock intressant läge då vi har en högre botten i februari jämfört med i januari och det därmed skulle kunna avsluta hela nedgången. För det krävs att det även noteras en högre topp ovanför 990 och sannolikheten för det har minskat efter dagens utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar