måndag 18 februari 2008

Målnivåer 2008

I första hand följer jag den övergripande trenden på börsen, men för att försöka sätta in aktuell utveckling i ett större perspektiv är det bra att ta fram målnivåer. Jag ser inte en målnivå som en exakt nivå som absolut måste uppnås. Det sker saker hela tiden som kan ändra på ett scenario och jag försöker att se på marknaden med ett objektivt synsätt. Vänder trenden så är det bara att gilla läget och börja titta på lämpliga köppositioner. Att ha rätt i en analys är inte samma sak som att tjäna pengar. Nås inte mina målnivåer så är det inte hela världen, då erkänner jag gärna att jag hade fel. Samtidigt tycker jag risken för ytterligare nedgångar är alldeles för stor för att köpa aktier just nu och jag går då hellre in när uppgången tagit fart igen. Det spelar inte så stor roll om man missar 10-20% i början om man ändå kommer in i en flerårig uppgång.

I nuläget är trenden ned på ett stort antal av världens börser och då är utgångspunkten att vi kommer se lägre noteringar. Mina mål är framtagna utifrån vanliga formationer, t.ex. de huvudskuldra-formationer som återfinns i flera index. Det är även andra variabler som trend, säsongsmönster och statistik som vägs in i bedömningen.

Följande nivåer ser jag som troligt att vi kommer att få se under året. Inom parantes anges hur stor nedgång det innebär från dagens nivåer. Jag har valt Stockholm, USA och Kina, men de flesta marknader kommer förstås dras med i nedgången.

OMXS30: 700 (-25%)
S&P: 1200 (-11%)
Dow Jones: 10.800 (-12%)
Hang Seng: 15.000 (-38%)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken intressant blogg. Jag försöker lära mig teknisk analys, så jag saknar Carlssons artiklar i DI. Kul att ha hittat en ersättare :).
    Det vore intressant att få veta litet om hur du fått dina kunskaper.

    SvaraRadera
  2. Hej, tack för din kommentar! Jag kan återkomma i ett inlägg med lite kommentarer och tips kring TA.

    SvaraRadera