tisdag 12 februari 2008

Dagens uppgång



Mitt inlägg i förmiddags var synnerligen vältajmat, då uppgången jag misstänkte vara på gång, skedde just idag. OMX stängde +3,73% vilket i stort sett var dagshögsta och det ser nästan ut som en kopia av år 2006 när uppgången tog fart. Uppgången idag kom igång efter nyheten om att Warren Buffet vill tjäna pengar. Ja riktigt så skrev man förstås inte i nyheterna, men det var egentligen vad det handlade om. Buffett är intresserad av att köpa obligationer från stora obligationsåterförsäkringsbolag i USA som har problem. Det kan förstås vara positivt, men självklart skulle det vara en mycket bra affär för Buffett och troligtvis skulle försäkringsbolagen ändå bli sittandes med en massa problem. Jag ser det helt enkelt som att marknaden inte ville gå ned mer just nu utan behövde en rekyl och då kom en lämplig nyhet att ta fasta på.


Jag skulle tro att mycket av potentialen i den här rekylen nu redan är tagen. OMX ligger strax under MA20 och en fallande trendlinje möter upp vid ca. 960. En etablering över där så har vi nästa motstånd på 990 och strax över 1000 där MA50 möter upp, men jag är tveksam till att de nivåerna uppnås. Nästa nedgångsvåg kan starta när som helst och då är vi snabbt under 900-nivån.

1 kommentar:

  1. Jag tar av hatten inför föregående inlägg som kom med grym timing. Min mage säger att vi är klara med nedgång och kommer märka av en längre rekyl uppåt nu allt efter att rapporterna avdramatiserar subprimeoron, we'll see.

    SvaraRadera