onsdag 18 februari 2009

OMXS30 18 februari



Index har nu backat tillbaka en del vilket är helt enligt förra veckans analys. Efter att ha klamrat sig fast på höga nivåer bildades en 123-high och en slags dubbeltopp och målet för den är 630. Triangelformationen har sitt golv vid 605 och det blir troligtvis ett test av den nivån också närmsta veckan. Det är alltid oerhört svårt med nivåer och det bästa man kan göra är att ha bevakning vid vissa nivåer.

Eftersom vi inte vet ifall index återigen sätter en högre botten eller om det bryter ned så gäller det i första hand att låta rörelsen få ta sin tid. MACD har precis vänt ned så man kan avvakta med köp ytterligare ett tag och invänta att det blir mer utdraget på nedsidan och att MACD vänder upp igen. Samtidigt finns det mycket som talar för att de senaste månadernas konsolidering är en bottenformation så ökar inte styrkan i den här nedgången allt för mycket så ser det ut som ett väldigt bra köpläge.

USA-börserna och OMX ligger i otakt en del just nu och en tanke är att USA kommer sätta nya lågpunkter (ej Nasdaq) medan OMX håller sig över oktober/november-bottnarna. Ett vanligt mönster är att en viktig nivå tas ut för att sedan tvärvända i motsatt riktning vilket då fångar många aktörer på fel sida. Optimalt skulle därför vara att Dow Jones och S&P 500 stänger under novemberbotten någon/några få dagar vilket triggar stora köp och i sin tur leder till att de som kortat fångas i en fälla. Det kan förstås bli en riktig säljsignal i USA, men som jag påtalat är det inget större tryck i nedgången och det ser ut att vara en återtest av höstens bottnar (helt ok med marginellt lägre botten).

18 kommentarer:

  1. Tack återigen för fin analys.

    Frågan är: "vågar" man vänta några dagar med att köpa in sig eller är det smart att börja gå in portionsvis redan idag? Det har visat sig ett flertal gånger nu att när det vänder sticker många aktier med 10-15% första dagen. Man kan tänka sig att bankerna kommer att rusa med besked den dag framöver det vänder uppåt.


    /Anders

    SvaraRadera
  2. Anders: För min egen del så avstår jag att köpa nu. Anledningen är att ifall det är så att det är en fortsättning på nedtrenden vi ser nu så är det många procent kvar på nedsidan. Just nu ligger dessutom index ungefär i mitten av sin konsolidering. Bättre då att invänta ~605 och köpa för en potentiell studs där.

    Visst finns risken att det snabbt vänder upp igen, men man får göra en avvägning mot risken att det på kort tid droppar 10-20%. Så även om jag är inne på att det är en ny uppgång på g snart så köper jag hellre runt 600 och/eller när det börjar vända upp igen.

    SvaraRadera
  3. Tjena! Vilka indikatorer kollar du på när du ser att det inte är något "tryck" i nedgången? Är det bara vanliga volymstaplar eller har du andra indikatorer som visar styrkan i rörelsen? Vilka i så fall, jag behöver själv bli bättre på att utvärdera sånt.

    /Mr Börsgruppen :)

    SvaraRadera
  4. Glömde förresten nämna i mitt inlägg att det blev rejäla gap i USA igår. Det ser jag faktiskt som rätt positivt eftersom en stor andel av såna gap täpps, ibland efter några få dagar och ibland kan det ta upp till några veckor. Det vore perfekt om det sätts nya lows nu först och sedan kommer gap-nivåerna dra till sig indexen som magneter.

    SvaraRadera
  5. Det är både vanliga indikatorer, men främst sådana som mäter bredden. Alltså indikatorer som i grunden visar hur många aktier som stiger respektive sjunker.

    Kolla gärna inlägget Börsläget som visar lite av det jag menar. Nu är det några veckor gammalt så läget är lite annorlunda, men de flesta indikatorer ser ut att kunna ge en rejäl positiv divergens om det nu sätts en ny low. T.ex. borde antal aktier som sätter 52-veckorslägsta stiga väldigt kraftigt i när november-botten närmar sig, men så är inte fallet, åtminstone inte än.

    http://teknisk-analys.blogspot.com/2009/01/borslaget.html

    SvaraRadera
  6. Hej, tack för en bra blogg först och främst, du är duktig på teknisk analys och jag har haft hjälp av din omxs30 analys sedan tidigare. Nu till frågan, skillnaden till USA, beror den inte också på valutaeffekten, dollarn har ju rusat på sistone och svenska kronan har fallit, det gör den svenska börsen relativt billigare, därav den högre efterfrågan på svenska aktier.

    SvaraRadera
  7. Anonym: Jo det är säkert en förklaring till att OMX varit lite mer frikopplat från USA på sistone. Å andra sidan har det nog varit en del tidigare perioder där kronan försvagats/förstärkts rejält mot dollarn utan att det har påverkat relationen OMX/USA särskilt mycket. Oavsett vilket så är det bara att gilla läget och det faktum att OMX är en bra bit ovanför höstens bottnar än så länge.

    SvaraRadera
  8. Tjena!
    Du verkar ha grymt bra koll över lag. Jag har funderat på att investera i aktieindexobligationer mot omx30. När tror du att det är rätt tillfälle till köp. Pengarna ska vila i 4 år. Hur ser du på framtiden? Har vi nått botten nivåerna? osv?
    Mycket tacksam för svar!
    Grym blogg

    MVH
    Jolle

    SvaraRadera
  9. Jolle: Till att börja med ska jag säga att jag inte har någon direkt kunskap om just aktieindexobligationer, men det intryck jag har fått är att de är förenade med rätt höga avgifter och snåriga villkor. Varför inte lägga pengarna i en billig indexfond, t.ex. Avanza Zero?

    Sedan kan jag nog inte ge dig riktigt det svaret du är ute efter. Än så länge pekar den längre trenden ned så man bör vara lite försiktig, även om det finns en del positiva signaler och en hyfsad möjlighet att en större botten är på gång.

    Jag tycker egentligen inte att man ska låsa sig vid att man ska ha kvar positionen i just 4 år, det hinner hända mycket på den perioden. Det kan bli så att vi hinner se både 1 och 2 rätt kraftiga upp- respektive nedgångar under den perioden men om index står högre eller lägre om 4 år är omöjligt att veta.

    Däremot kan man förstås agera och ta position inför en förväntad större uppgång, men vara beredd att gå ur igen när det vänder ner igen. Jag bedömer att det finns goda chanser att OMX tar sig upp mot 800-900 under året och den här nedgången kan därför ses som ett bra köpläge.

    Men vill man med en större säkerhet veta att botten är satt och att man kan hålla positionerna i 4 år som i ditt fall så gör man bäst i att avvakta en riktig trendvändning, t.ex. att 200-dagars glidande medelvärde vänder upp..och det kommer dröja många månader...

    SvaraRadera
  10. Tack så hemst mycket för svaret!
    Tanken med just aktieindexobligationer är att det är lättare att få lån till dessa. Eftersom att 80% av köpet i detta fall räknas som "säkert" belopp (kapitalskydd). Min tanke var att ta ett lån på 1 miljon, där jag i värsta fall kan gå 250000kr i förlust på 4 år. Det krävs i detta fall 4% utvekling per år för att jag ska gå "break even". Jag kan självklart gå ut när jag vill under dessa 4 år.
    Jag har spenderat ca 4 timmars samtalstid med banken om detta. Så jag vet hur det fungerar och det verkar vara det enda alternativet om man vill låna pengar (då jag saknar kapital på nivån 1 miljon).

    Så den stora fråga är ju om omx30 kommer stiga mer än 4% per år? Hehe

    Bra idéer/förslag är mycket välkommna!

    MVH
    Jolle

    SvaraRadera
  11. Skulle vara bra om du klämmer in med att Omx 605 håller till typ.. 60%

    40 % att det trilla igenom .

    Så man har något att gå på .

    Tror du mera på upp eller ner Tänkte ta in en hel del fonder .

    Men ser du att vi ska ner under 600så väntar jag ..

    SvaraRadera
  12. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  13. Jolle: Ett alternativ kan vara att köpa några kontrakt OMX-terminer. Då handlar du med ett säkerhetsvärde och kan därmed få ett häv jämfört med det kapital du har. Gäller alltid att vara försiktig med lånade pengar och klara av att gå ur innan det drar iväg för mycket åt fel håll.

    ----------------------------------

    JK: Kan inte ge något riktigt bra svar. För närvarande siktar jag på mer nedsidan närmsta dagarna, men kanske kan det bli en ny botten under nästa vecka. Var den botten kommer återstår att se.

    SvaraRadera
  14. http://teknisk-analys.blogspot.com

    Du var tidigare(förra veckan) inne på att 650 nivån var en bra nivå att köpa på, gick du in då?

    Nu tror du alltså på fortsatt fall ner mot 600 och ev. ännu lägre?

    mvh ari_man

    SvaraRadera
  15. ari_man: Nej, jag har inte gått in ännu. 640-50 var en första bevakningsnivå och det blev en liten paus där, men index ser inte ut att vara färdig på nedsidan så det kommer nog bättre läge under kommande vecka. Mer om det i nästa inlägg.

    SvaraRadera
  16. Vill bara tacka för en riktigt intressant och givande blogg. Imponerande! Keep Up The Good Work!

    /Pelle

    SvaraRadera
  17. Tackar för din ypperliga blogg!

    Jag tror inte att vi kommer så långt under nuvarande dubbelbotten för att:
    * Momentum är svagt jmf med trycket tidigare
    * Teknik/IT kommer leda oss ur detta och vi har många starka företag att luta oss på
    * Trycket i uppgången till 700 var starkare än trycket ner till 591 senast
    * Nasdaq står sig starkt, OMX flirtar lite med det indexet
    * Mycket av det dåliga är redan diskonterat i dagens dåliga kurser redan, dåliga nyheter biter inte längre däremot så skulle glada nyheter sätta sprutt på index, ordentligt

    Toppen ligger på ca 850, sen får vi nog en känning ner igen, kanske ner till 700, om ca 1 år.

    Inflation, räntehöjningar och annat bråte kommer sätta stopp för en ordentlig uppgång. Pensionspengar kommer flöda in på marknaden när det är försent och slaktas. Antingen ligger man i guld, olja och räntepapper om man vill ligga still och sova gott eller så tradar man på index volatila marknad.

    Tack igen för bloggen!

    SvaraRadera
  18. Tänker gå in tungt i fonder .
    Men det känns som om det vänder innan denna gången. Jag tror inte vi får ner omx under 620 igen.

    Hoppades på 560 förra gången men jag missade tågét upp där .

    Känns som jag börja ta in på 620 om vi kommer dit

    Tack igen för bloggen

    SvaraRadera