måndag 9 februari 2009

OMXS30 10 februari



OMX har nu tagit sig upp till övre delen av konsolideringen och det är läge att börja bli lite försiktig. Som jag skrev i föregående inlägg siktar jag på att det kommer bryta upp från konsolideringen, men det är bara att vänta och se om och när det sker. Kortsiktigt finns det nu en uppenbar risk att det åtminstone behövs en paus i uppgången.

Till att börja med har index stigit nästan 100 punkter på endast 5 dagar och det har medfört att det är kraftigt överköpt. Eftersom trenden fortfarande är ned, eller i bästa fall neutral, så bör man vara vaksam när det blir utsträckt på uppsidan vilket det nu är. Börsen har dessutom gått starkt över månadsskiftet och ofta blir det därefter en svagare utveckling under mitten av månaden. Till det ska läggas att det väntas nyheter kring ett stimulanspaket i USA under tisdagen och det kan vara läge att vara lite försiktig med positioner innan marknaden ger sitt omdöme. Det ser faktiskt lite oroväckande ut att de amerikanska indexen inte lyft särskilt mycket utan är kvar lite väl nära sina januaribottnar.

I grafen är en RSI-indikator inlagd och jag har märkt ut tidigare tillfällen under nedgången då den nått upp över 60-nivån. I början av januari var RSI uppe över 60, men jag trodde då det skulle bli en kortare rekyl innan det bröt upp, vilket visade sig bli felaktigt då det tappade rejält. Nu befinner sig OMX i ett liknande läge och är nästan uppe vid triangeltaket så den mesta potentialen på uppsidan är nu redan tagen i ett kortare perspektiv. När rekylen ned är avklarad kan det återigen ges nytt bra köpläge och runt 640-50 är intressant att bevaka.

Som sammanfattning är jag kortsiktigt bearish och det kommer med stor sannolikhet vända nedåt de närmsta dagarna. Min tanke är att det då rör sig om en korrigering innan det bryter upp på allvar, men vill det sig illa drar det ut på tiden eller utvecklar sig till ett helt motsatt scenario. Jag ser därför anledning till att nu vara försiktig på köpsidan och hellre invänta ett nytt översålt läge.

6 kommentarer:

  1. SPX är fortfarande för långt ner i kanalen. OMX räddad av nervösa blankare.

    SvaraRadera
  2. Gott att ha dig tillbaka!

    Jag har en fundering. Ser man på din graf är det ganks uppenbart att ett liten nedgång ska tas vid. Frågan är: hur uppenbart är det egentligen, dvs finns det någon statistik på sannolikheten att det går ned när RSI är på denna nivå? På grafen du visar slår det rätt i samtliga fall, men i ett längre perspektiv, hur ofta slår det rätt och skiljer det mellan bear- och bullmarket?

    Det vore ruggigt intressant om du kan få fram någon sådan statistik.

    MVH
    Anders

    SvaraRadera
  3. Det hela bygger på jämviktspendling och det är nog den delen av teknisk analys som är mest accepterad och påvisad i olika studier. Jag har ingen direkt statistik att hänvisa till just nu, men det går förstås att ta fram. Det man först behöver göra isåfall är att definiera vad det är man ska testa, alltså vilket parametervärde på RSI (jag använde 14 i grafen) och vid vilken nivå det anses överköpt/översålt. Dessutom bör man välja ifall man går ur efter ett specifikt antal dagar eller procent etc. för att kunna bedöma hur ofta det blir rätt eller fel. Men som ett försök till svar på din fråga så kan man relativt enkelt ta fram en strategi som ger en träffsäkerhet på 65-75%, med en hyfsad vinst/förlust-ratio.

    Som du är inne på i din fråga så bör man skilja på vilken typ av marknad det är, bull eller bear och kanske också volatiliteten. Rent generellt så fungerar det dåligt att sälja vid överköpta lägen (via momentumindikatorer) då börsen befinner sig i en bullmarket, det tenderar då att bli många falska signaler. Omvänt är översålda lägen i t.ex. RSI inte särskilt intressant i en bearmarket som vi haft senaste 2 åren. Det är däremot mer intressant att ha koll på överköpta lägen som du såg i grafen.

    Torssell/Nilsson har kört en mängd olika tester kring jämviktspendling i sin bok Edge ifall man vill fördjupa sig och få tips på egna strategier man kan ta fram.

    Jag har lite (vaga) planer på att ta fram och presentera lite olika strategier, men jag får se om tiden räcker till. Här på bloggen blandar jag en del objektiva signaler med min egna subjektiva bedömning. Tanken är att komplettera med helt mekaniska signaler för att på ett konkret sätt visa hur man kan använda teknisk analys.

    SvaraRadera
  4. Jag har varit borta från bloggläsande ett tag, pga flitigt skridskoåkande. Intressant att se att du åter tycks få rätt. När detta skrives är usa ner 4 %. Kan bli gott att köpa tillbaks en del Bull jag sålt de senaste dagarna. Jag brukar vara ivrig - ska försöka hålla mig till 650-nivån.
    Erik

    SvaraRadera
  5. Erik: Ja, det är nog inte fel att ligga lågt ett tag och se hur det utvecklar sig. Runt 640-50 kan som sagt vara intressant, men vi får se. USA ser helt klart sämre ut än OMX, men det kan också innebära att det finns gott om fallhöjd här på hemmaplan.

    SvaraRadera
  6. fin tajming där steff! vi får se hur bra tryck de är i nedgången nu!

    // J.von Anka

    SvaraRadera