söndag 22 februari 2009

OMXS30 vecka 9



Börsen föll under föregående vecka återigen tillbaka och ligger nu ungefär i mitten av den konsolidering som pågått sedan oktober. Egentligen får det ses som ett ganska neutralt läge och därför kan man lika väl avvakta några dagar. Efter att ha varit överköpt för drygt en vecka sedan har det nu kommit ner till bättre köpnivåer, men antagligen kommer index leta sig ned mot nedre delen av konsolideringen. Jag har tidigare nämnt att 640-50 är intressant att bevaka, men det kommer inte räcka på nedsidan. Nästa nivå är istället 605-610 där en motreaktion kan komma.

I första hand är det dock riktningen jag ser som det viktiga och än så länge pekar sannolikheten ut att lägre nivåer är att vänta. I dagsgrafen är det som sagt ett ganska neutralt läge, men än är det inte särskilt uttänjt på nedsidan så ett nytt köpläge dröjer några dagar i alla fall. Det kan förstås vända redan här, men jag ser ingen trigger för det och då finns ingen anledning till köp.

I veckografen som visas ovan pekar MACD fortfarande upp, men riskerar att vända ned om vi får ännu en negativ vecka. Det är värt att ha koll på, men samtidigt ger det en möjlighet till ännu en positiv divergens liknande det som skedde vid januarinedgången. MACD vände då bara ner marginellt medan index tappade en stor del av sin tidigare uppgång. Det är ingen divergens i den vanliga bemärkelsen, utan kan ses som en mer "dold" divergens. Jag har skrivit om detta vid några tidigare tillfällen och när ett sådant läge uppstår är en ny uppgångsfas att vänta.

Som sammanfattning siktar jag på mer nedsida under veckan, men så fort en trigger är på plats är det läge att gå in på köpsidan. Det finns då en bra möjlighet att det är en längre tids uppgång som tar vid, men marknaden får visa vägen. Det ser fortfarande ut som att det är en större bottenformation som har bildats de senaste månaderna och ett utbrott uppåt är då att vänta.

9 kommentarer:

  1. När och framförallt varför lämnade du 640-650 som en intressant nivå att gå in på och tog sikte på 605-610 istället?

    mvh ari_man

    SvaraRadera
  2. Inför den 10/2 skrev jag att det var för överköpt och att det var bättre att invänta nästa översålda läge. Jag såg då 640-50 som en bevakningsnivå, men det var först under föregående vecka index kom dit.

    Då hade det bildats en dubbeltopp med mål cirka 630 och i dagsläget är det inte så översålt än utan mer neutralt och index har dessutom brutit tillbaka ner under MA50. Det ser därför rimligt ut att triangelgolvet kommer testas, vilket jag skrev inför den 18/2.

    Skulle det däremot ta sig tillbaka upp över 660 igen så får jag omvärdera och då har uppgången redan startat. USA, som ligger i lite annan fas än OMX, ser ut att vara nära en botten närmsta dagarna och kan vara det som drar upp OMX isåfall.

    Måndagen ser ut att kunna inledas med en hyfsad rekyl upp, men jag är tveksam till att kraften ändå räcker till.

    SvaraRadera
  3. Tjena, tack för en bra blogg!

    Vilket program använder du för att analysera?

    Tror själv på att en uppgång ligger nära. Är bara rädd att en ny bubbla kommer att skapas eftersom räntorna är så låga. Var på visning av en lägenhet igår i Malmö och blev riktigt förvånad av den jättelånga kön för att komma in.

    Mvh
    Stefan

    SvaraRadera
  4. Jag använder främst Avanza Vikingen och kompletterar med lite grafer från Stockcharts.com samt Saxobank ibland.

    SvaraRadera
  5. Vad anser du om köptläge nu. OMX:et var nere på 608 som lägst och går mot 620. Läge för vändning eller tror du det finns mer på nedsidan först o hämta? Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  6. Ja OMX studsade idag rätt så exakt på triangelgolvet så det jag tänkte mig på nedsidan är nu avklarat. Kanske vänder det här, men jag vill se lite bekräftelser på det först. Jag avvaktar därför morgondagen och ev. någon/några dagar till för att se vad vi får för utveckling. Man kan antagligen invänta en 123-low och köpa in sig när det bryter upp, vilket alltså dröjer några dagar.

    SvaraRadera
  7. Har du gått in i marknaden nu evilsteff?

    mvh Ari_man

    SvaraRadera
  8. Nej, att OMX tagit sig tillbaka upp en bit beror till stor del på att vi är i slutet av månaden vilket ofta är en stark period. Dagens stapel var förstås ett steg i rätt riktning, men det bör bli en 123-low innan det kan dra vidare. Det innebär alltså en ny vända ner där det sätts en högre botten än tisdagens low (609). Så jag fortsätter avvakta till nästa vecka så får vi se hur det ser ut då.

    SvaraRadera
  9. Låt oss få veta när vi ska gå in .
    Jag har en del trycka in .
    Kommer det upp ny analys av omx inför kommande vecka..
    Tycker det är märkligt att någon håller uppe omx.

    SvaraRadera