tisdag 20 maj 2008

OMXS30 20/5


Det återstår att se hur dagen slutar men i nuläget kan man tolka senaste veckornas rörelse som en kilformation med marginellt högre toppar vid upprepade tillfällen. Dessutom har det skett under ökande divergenser och gårdagens nya topp ser riktigt svag ut sett till MACD-indikatorn samt volymutvecklingen. Nu närmar vi oss ett månadsskifte så förmodligen kan det hålla sig runt 1000-1040 de närmsta 2 veckorna, men utvecklingen ser inte särskilt imponerande ut för att tro på högre kurser. Det kan räcka med en större negativ nyhet för att ändra sentimentet och som ger impact på börsutvecklingen flera månader framöver.

2 kommentarer:

  1. När jag tittar på OMX30 i en tre års graf så ser det ut som om vi håller på att bilda en S - H - S formation med en potentiell risk för ett fall på ca 400 punkter ner mot 540 nivån.

    Hur ser du på detta?

    SvaraRadera
  2. Ja, dels är det en stor huvudskuldra i spel redan med nacklinje vid 1050. Nu har det bildats en ännu större precis som du säger. En tanke jag har är att det kommer bryta ned från den men exakt mål bör man ta med en nypa salt. Det viktiga är framför allt riktningen och det är inte helt ovanligt att det vänder innan målobjektivet är nått.

    Jag skulle kunna tänka mig att det bryter ned och faller mot 700-800 (jag har 700 som mål sedan tidigare) och sedan vänder upp igen. Många kommer då se det som en avstämning av nacklinjen, men när det väl tar sig tillbaka upp över ca. 880-900 så vill många in vilket ger extra skjuts uppåt. Det här är förstås mest spekulationer i dagsläget, vi får se vad marknaden hittar på :)

    SvaraRadera