tisdag 27 maj 2008

OMXS30 28/5


OMX har fallit tillbaka en del sedan toppen vid 1037 som skedde under divergens. Jag ser fortsatt 990 som en viktig nivå som fungerat som stöd och motstånd upprepade gånger nu. Eftersom den nivån fortfarande håller och 50-dagars glidande medelvärde trendar uppåt så är det korta trenden uppåt. Nedgången sedan toppen ser dessutom rätt tveksam och lite kilaktig ut. Det är dessutom runt ett månadsskifte vilket ofta ger lite extra stöd, så det blir nog ett nytt försök på uppsidan närmsta dagarna. Jag kommer leta ett bra säljläge närmsta veckan, lite beroende på hur det utvecklar sig. En uppgång mot 1010-20 och ny vändning ned skulle se bra ut, över 1020 blir det nog ny topp uppåt 1040-50.

Kan även vara värt att notera att det gap jag tidigare nämnt som ligger kring 970-980 nästan täpptes idag. Det kommer med stor sannolikhet täppas helt inom kort. Sådana gap i OMX är träffsäkra enligt min mening och fungerar som en magnet. Tyvärr är det svårt att veta när och hur långt index drar från gapet innan det vänder tillbaka. Under 980-990 närmsta tiden så bör en stor topp vara bekräftad och då är det sikte på nya bottennivåer som gäller. Den längre trenden är fortsatt nedåt och då är det precis vid såna här rekyler upp man bör leta säljlägen.

3 kommentarer:

  1. Om du har en minut över för en enkel fråga....Vad menar du med gapet? (eller var kan jag läsa om vad som menas med gap?)

    SvaraRadera
  2. Ett gap är när det blir ett "tomrum" i grafen. Det sker ofta vid öppning om börsen stiger kraftigt direkt påverkade av stark USA-börs kvällen innan eller något annat. Du kan läsa detta inlägget för lite mer info hur jag menar:

    http://teknisk-analys.blogspot.com/2008/05/omxs30-55.html

    SvaraRadera
  3. Tack för förklaringen :)

    SvaraRadera