onsdag 7 maj 2008

Avkastning per veckodag del 1


För ett tag sedan tyckte jag mig märka att börsen ofta gick dåligt på fredagar och beslöt mig därför för att testa om det varit någon skillnad i hur veckodagarna har gått i snitt under senaste årets nedgång. Faktiskt visade det sig finnas tydliga skillnader som jag tänkte visa här och det indikerar att börsen beter sig annorlunda i en nedtrend. I grafen syns snittavkastningen per veckodag sedan juli förra året. Egentligen kan det vara mer relevant att mäta sedan i höstas/vintras när trenden tydligt vände ned, men resultatet skiljer sig inte mycket åt så det spelar mindre roll. Vad man tydligt kan se är att tisdag-onsdag generellt är en återhämtningsperiod då börsen stigit medan torsdag-fredag och även måndag är svaga. Framför allt är det torsdagar som sticker ut med en rejäl snittnedgång. Fredagar har också varit svaga, men har bättrat på resultatet de senaste veckorna i samband med en starkare börs.

Utan några ingående studier så tycks det som att detta mönstret fanns även under nedgången 2000-2003 så det är nog inte enbart en slump som helt plötsligt försvinner. Att det är svagt mot slutet av veckan kan bero på att det ofta ligger viktig makrostatistik då samt att man inte gärna vill ligga kvar i innehav över helgen när man tänker på trenden. Om och hur detta är ett användbart och pålitligt mönster är jag inte helt säker på, men jag har en tanke att det kan fungera bra under ytterligare ett antal månader. Mer om detta i nästa inlägg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar