fredag 23 maj 2008

Memorial Day


På måndag 26 maj är börserna i USA stängda då de firar Memorial Day som infaller den sista måndagen i maj månad varje år. Det brukar ofta nämnas att den svenska börsen passar på att köra lite rally medan de amerikanska börserna är stängda. Jag tänkte undersöka det närmre och se om det stämmer och om man isåfall kan utnyttja det vid trading. I grafen ses avkastningen i OMXS30-index per år, dels dagen före USA stänger och dels Memorial Day då de håller stängt.

Handelsdagen före: 61% vinster, snittavkastning 0,29%.
Memorial Day: 56% vinster, snittavkastning 0,16%
Handelsdagen efter: 32% vinster, snittavkastning -0,18%

Det tycks alltså som att dagen före stängt i USA är den bästa dagen. Träffsäkerheten är en bit högre än en slumpvis vald dag på börsen samtidigt som snittavkastningen är nästan dubbelt så hög. Något missvisande blir det dock då man tittar på år 2006 som gav dryga +4% i avkastning och alltså drar upp snittet rejält. Men å andra sidan, plockar man bort den bör man kanske plocka bort 2000-2001 som var lite outsiders på nedsidan och då är man tillbaka runt samma snitt som tidigare. Värt att notera är att dagen efter, när USA öppnar igen, ger en negativ snittavkastning och betydligt fler förluster än vinster.

Jag tycker det här stämmer rätt väl in på mönstret som brukar nämnas i dessa sammanhang. Stockholmsbörsen drar upp redan dagen innan USA stänger och faller sedan tillbaka samma dag de öppnar igen. Det är rätt naturligt, har OMX gått upp så ligger vi före USA och följer de inte efter så får vi rätta in oss i ledet.

Ok, så är detta användbart på något sätt? Kom gärna med idéer och kommentarer.
Mina spontana tankar kommer här:
Det är relativt små dagsavkastningar det handlar om, men tradar man i instrument med hävstång (t.ex. indextermin) kan det vara intressant att utnyttja såna här mönster ändå. En tänkbar idé i det här fallet kan vara att använda sig av ett kortare tidsperspektiv på grafen för att leta entry. Börsen rör ju sig ofta ganska mycket intraday vilket kan bjuda på en del möjligheter. Är det t.ex. dagen före Memorial Day (vilket det är idag fredag) och OMX öppnar ned så är det ett bra läge att leta long entry. Likadant skulle man kunna tänka sig att leta short entry dagen efter Memorial Day ifall OMX öppnar uppåt då det är troligt med en vändning nedåt fram till stängning.

Precis som med så många andra mönster och setups så skiljer det ofta en del beroende på om börstrenden är uppåtriktad eller nedåtriktad. Jag kommer framöver granska ett antal andra helgdagar där USA har stängt för att se om mönstret är liknande.

7 kommentarer:

  1. Talar nog inte bara för mig själv när jag säger att jag läser din blogg varje dag och penumererar på dina RSS feeds. Den är bra och såna här saker är väldigt intressanta. Hoppas du fortsätter länge. Hade varit intressant att få veta en summering över dina investeringar (och belopp så vi andra ser att du klarar dig) kanske vad du jobbar med? nå tekniskt säkert =) läser själv till civilingenjör första året klart snart.

    SvaraRadera
  2. Tack jimmie, kul om det uppskattas. Tanken med sådan här statistik från min sida är för att hitta mönster man kan bygga setups och tradingsystem kring. Ibland hittar man bra saker, ibland är de inte så bra alls och då får man gå vidare.

    Jag studerar faktiskt precis som dig (iofs jobbat ett gäng år tidigare), fast med inriktning ekonomi. Jobbar en del vid sidan av. Ambitionen är att jobba inom analys/trading/kapitalförvaltning efter avklarad utbildning.

    Just nu blir det mest lite längre swingtrades för min del. Använder mig främst av OMX-terminen, XACT-fonderna och fonder i PPM.

    SvaraRadera
  3. Det råkar inte vara på LIU du läser ;) isf så måste jag få bjuda på ngt i baljan =)

    SvaraRadera
  4. Hej
    Följer din blogg med stort intresse. Saknar själv TA verkg men lät mig en hel del om resonemangen genom att läsa välskrivna bloggar som dina. Följer också snp500trader och alphatrends men din är svensk och OMX fokuserad vilket uppskattas!
    Dock "tror" jag mindre på statistiska analyser på baserat på viken dag i veckan man handlar, dagen före en helgdag etc etc. I torsdagens video nämde snp500trader att handeln före helgdag oftare följer primärtrenden - och så skedde. Ska man göra analyser per veckodag/dag före helgdag etc bör man absolut jämföra bear&bull marknader var för sig eftersom psykologin är så annorlunda. Kolla dagen före memorial dag under de senaste bear-perioderna - kanske hittar du ngt intressant?
    AD

    SvaraRadera
  5. anonym: Ska kolla in snp500trader. Angående bull/bear-trend så skrev jag en mening om det i inlägget, men utvecklade det inte mer:

    "Precis som med så många andra mönster och setups så skiljer det ofta en del beroende på om börstrenden är uppåtriktad eller nedåtriktad."

    Jag håller dock helt med dig om att man bör titta på respektive typ av marknad var för sig. Just detta var ett snabbt test för att se om det överhuvudtaget finns någon edge när USA har stängt för Memorial Day. Om jag får tid har jag tänkt att granska även övriga amerikanska helgdagar och se om det överhuvudtaget är intressant att försöka bygga några setups kring de tillfällena varje år.

    Igår (fredag) blev minusstängning och det fungerade dåligt även att försöka köpa efter en negativ öppning. Vi får se på tisdag, kanske kan det vara ett bättre shortläge med liknande strategi och med tanke på att vi är i en beartrend.

    SvaraRadera
  6. Länk till snp500trader
    http://au.youtube.com/user/SnP500Trader

    Denna kille är ibland ganska dryg. Speciellt de gånger då 50% av videon går åt att referera till när han hade rätt från föregående dags video-analys.
    Dock har han bra koll på TA - och ger intressanta vinklingar på börsveckan.
    AD

    SvaraRadera