måndag 4 maj 2009

Säsongsmönster november-april del 6



Dags för en summering av det starka vinterhalvåret, november-april, som i år bjöd på en rätt hyfsad uppgång. Perioden noterade +19,6% och det kan i princip tillskrivas april då övriga månader mest bjöd på en sidledesbörs. Den översta grafen visar den historiska utvecklingen för november-april varje år och det vanliga mönstret är en stabil uppgång. Ett av undantagen var förstås vintern 2007/2008, men sett över tid är det just november-april som börsen går uppåt.

Nu har vi precis gått in i den säsongsmässigt svaga perioden maj-oktober där börsen istället brukar utvecklas svagt. Grafen nedan visar en uppdaterad jämförelse mellan dessa två perioder. Blå kurva visar alltså november-april medan röd kurva visar maj-oktober och vi ser alltså en anmärkningsvärd skillnad i avkastning. Faktum är att maj-oktober ackumulerat sedan 1984 har gett en kraftig förlust, medan november-april har slagit index rätt kraftigt. Index är i grafen gul kurva och är för 2009 beräknad fram till sista april.



Sett till säsongsmönstret står börsen alltså inför en svagare period det närmsta halvåret, men det finns en del som faktiskt talar för motsatsen just i år. Mer om det i kommande inlägg om maj-oktober.

8 kommentarer:

  1. Grafen är onekligen slående, trots att historiken är kort så är det ju utan tvekan en extremt signifikant överavkastning (för att använda statistikspråk :)). Det skulle därför vara väldigt intressant att se historik för längre bakåt i tiden, i syfte att ytterligare stärka hypotesen. Eftersom det i detta fall räcker med månadsdata borde det inte vara omöjligt att hitta och AFGX-indexet har ju funnits minst sedan 1918 vad jag vet.

    Här finns info allmänt om svensk indexhistorik: http://www.riksbank.se/upload/Dokument_riksbank/Monetar_hist/FinancialData_DW_sv.pdf

    Här hittade jag historik sedan ca 100 år tillbaka för Affärsvärldens AFGX-index! Dock finns månadsdata endast från 1949 men det är ju hela 60 år och statistiskt sett tillfredsställande långt tillbaka det också: http://bors.affarsvarlden.se/afvbors.sv/site/download/afv/AFGX.xls

    /Jesper H

    SvaraRadera
  2. Jesper: Jag har ingen länk just nu, men det finns redan tester på det här för Dow Jones både 50 och 100 år tillbaka i tiden. Det räcker för min del för att tro att mönstret högst troligt kommer fortsätta bestå framöver, även om enstaka år förstås avviker.

    Även om man i princip skulle kunna använda det isolerat så tror jag nog man gör klokt i att plocka in det i ett sammanhang. Speciellt när det gäller sommarhalvåret så behöver det nödvändigtvis inte vara svagt bara för att det i snitt är det, skriver mer om det i nästa inlägg.

    SvaraRadera
  3. Ok, jag tänkte väl mer i akademiska banor nu. Dvs att medan 25 års historik kanske räcker för din egen del som trader så räcker det sannolikt inte som statistiskt underlag för en i grunden skeptisk uppsatshandledare. Detta fenomen (tillsammans med kongressen-fenomenet) är ju nåt jag starkt rekommenderar som uppsatsämne när det blir dags. Nästan lite trist (men bara nästan!!) att jag gjort mina uppsatser redan då detta är så intressant.. ;)

    Jag sälv är dock nyfiken nog för att testa om halvårsanomalin är lika tydlig för AFGX-indexet under perioden från 1949 till nu, då den historiska datan ju finns lättillgänglig. Visserligen verkar datan i excelfilen vara uppdaterad den 28:e i varje månad för åren innan 1980, vilket förskjuter perioderna 2 dagar, men den skillnaden bör vara marginell.

    /Jesper

    SvaraRadera
  4. Den där nedgången som du predikat om bra länge nu tycks inte komma. Istället går vi högre och högre. Du har nämnt gap vid 735 t.ex men de förblir kanske otäppta. ELler så tar det bra lång tid.

    SvaraRadera
  5. Har mailat mina resultat för AFGX 1949-2008 till dig nu, grafer och beräkningarna finns i den bifogade excelfilen. Kom gärna med synpunkter och lägg gärna upp graferna här på bloggen om de verkar givande...

    /Jesper

    SvaraRadera
  6. evil du har om och om igen skrivit att det blivit en stängning som indikerar nedgång. Samma sak har därefter hänt. Börsen har gått upp och inte ned.
    Vilken tillförlitlighet har dessa indikatorer som du tittar på egentligen? Varje gång jag har läst vad du har skrivit har det blivit fel. Alltså 100% av fallen. Nu har ju inte jag gjort någon total uppföljning så jag ska inte påstå att de är totalt värdelösa men...vore faktiskt intressant att höra vad du själv tycker.

    SvaraRadera
  7. Ja, du har rätt. Vid en så här ihållande stark trend som det visat sig bli så har det inte spelat någon roll att det är väldigt överköpt och att vi får första signaler om nedgång. Tyvärr kommer man (eller åtminstone jag) in i såna här sämre perioder ibland och antagligen beror det på att vi nu står inför ett större trendskifte vilket försvårar tolkningen och användningen av en del indikatorer.

    Fast om du följde det jag skrev under förra året så var det till stor del tvärtom då jag var en av få som pekade ut en stor nedgång vilket följde planen väldigt väl. Sedan visade jag även runt nov-feb flera saker som talade för en ev. vändning upp som vi nu sett, tyvärr ignorerade jag själv en del av det men kanske har någon av läsarna tagit fasta på lite av det. Under den konsolidering vi hade pekade jag även ut några av vändningarna upp och ned rätt hyfsat, men senaste veckorna har varit tokfel. Vill man bedöma efter den perioden så är det helt ok, antingen kan man använda mig som contrarian eller så slutar man läsa :)

    Jag skriver inte på bloggen för att jag tror, eller vill, att någon ska följa det till punkt och pricka. Det är ingen tradingblogg utan ett bra sätt för mig att samla lite tankar och förhoppningsvis ger det lite uppslag och idéer åt några andra personer. En del inlägg görs för att visa intressanta saker, inte nödvändigtvis något jag agerar på.

    SvaraRadera
  8. Sedan är det uppenbart så att det är väldigt många som missat den här uppgången, vilket märks både här i Sverige och i USA. Så jag får trösta mig med att jag inte är ensam om att ha fel på sistone :)

    SvaraRadera