måndag 4 maj 2009

Börsen vecka 19



Dags för en ny månad och vecka på börsen och här kommer lite tankar hur jag ser på den närmsta tiden. I början av april bröt OMX upp från den triangelformation som bildats under flera månader och sett i efterhand blev det en snabb avstämning innan det drog vidare uppåt. Jag har som bekant varit rätt skeptisk till uppgången vilket varit fel de senaste veckorna. Lustigt nog hade jag under flera månader en försiktigt bullish inställning och väntade på ett uppbrott från triangeln och typiskt nog kom det när jag då hade svängt om eftersom det drog ut på tiden. I vilket fall som helst så är det bara att blicka framåt och än så länge väntar jag på fler bekräftelser på att den längre trenden vänt. Mitt största fokus är att fånga den större trenden, alltså att undvika stora börsfall och komma in hyfsat tidigt igen när det börjar trenda uppåt.

Nu befinner sig OMX lite vid ett vägskäl där det ska avgöras om det blir en längre tids uppgång eller om det tippar över på nytt. Ser man till hela nedgången sedan 2007 så har rekylerna gått upp och stämt av tidigare bottennivåer, se röda pilar vid dec -07, maj -08 och aug - 08. Nu är vi strax under bottennivån från förra sommaren vid 800-nivån och det borde därför vara tungt att dra vidare i nuläget. Efter en stark april där index befinner sig rätt många procent ovanför MA200 ser det dessutom troligt ut att det blir en rekyl ned mot medelvärdet. Uppe till höger i grafen har jag zoomat in de senaste veckorna och där ser vi en potentiell 123-high (första sedan mars) där vi även fick en bearish hammer i torsdags. Över 780 under måndagen så är det överspelat, men annars är det en liten toppvarning.

En rekyl ner mot 700-720 under maj ser jag därför som troligt men det kan samtidigt ge ett bra köpläge runt blåmarkerat område. Rödmarkerat område ser jag som en kritisk nivå som måste hålla, annars ökar risken för nya bottennivåer. Håller sig OMX ovanför där kan det bli så att vi ser MA200 börja trenda uppåt om några veckor och då kan man blicka uppåt mot högre nivåer. Nu finns det en del saker som talar emot att det här skulle vara någon definitiv botten på hela björnmarknaden som startade år 2000, men det är samtidigt inget som hindrar att det går upp ett bra tag innan en eventuell ny vända nedåt. Sedan ska det sägas att OMX ser rätt bra ut, men ser man till andra index runt om i världen så finns det mycket kvar att bevisa.

3 kommentarer:

  1. Det är visst mycket kvar att bevisa hela tiden :-)
    Du är fast i björnkostymen (inget fel med det dock, det är våran mänskliga natur)

    Mitt råd, vänd på chartet upp och ner, ser du samma sak då?
    Om inte så färgas din analys av ditt sentiment.
    Trade what u see, not what u belive.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår din kommentar, men det är precis så det är. Som jag skrivit så har jag missat den senaste uppgången så kortsiktigt har det varit fel. Men sett i den längre trenden så har det inte vänt, enligt min mening. Därför vill jag se en del ytterligare bekräftelser, men visst ser det betydligt bättre ut nu vilket också är det jag ger uttryck för i inlägget. Det gäller att inte fastna i björnkostymen som du säger, men det gäller likaväl att ha koll så man inte blir tjur för tidigt :)

    Att vända på charten är ofta en bra idé som du säger, men det är inget som ändrar hur jag ser på saken.

    SvaraRadera
  3. Vi passerar nog 780 på OMX30 idag....

    Kanske skall man köpa på sig bullar igen...verkar ju inte bli någon rejäl rekyl ner.

    mvh ari_man

    SvaraRadera