tisdag 26 maj 2009

Konsumentförtroendet i maj



Konsumentförtroendet i USA (Consumer Confidence Index) kom under tisdagen in en bra bit över förväntad nivå vilket fick börserna att sticka iväg uppåt. Grafen visar konsumentförtroendet sedan 1977 fram till idag och uppgången i maj är en av de största i historien. Värt att nämna är dock att den tidigare nedgången har varit kraftig och konsumentförtroendet är fortfarande på sin lägsta nivå sedan början av 90-talet.

Konsumenternas förväntningar står för 60% av indexet, medan 40% utgörs av den aktuella situationen. Det är därför inte så konstigt att indexet visar på en rejäl återhämtning med tanke på att aktiekurserna stigit rejält de senaste månaderna. Samtidigt bekräftar det en del annan statistik som visat på förbättrade förhållanden i ekonomin de senaste månaderna. Nu är historiken något begränsad för indexet, men vid tidigare tillfällen har den amerikanska ekonomin tagit sig ur recessioner strax efter att konsumentförtroendet har vänt upp med kraft.

3 kommentarer:

  1. Tittar man närmare på komponenterna så ser man att nuvarande situationen inte har stigit särskilt mycket. Det som har stigit är förväntningarna om framtiden. Det rör sig alltså ännu inte om någon reell förbättring, utan bara förhoppningar.

    SvaraRadera
  2. Tack flute, intressant. Generellt är det väl så att mycket av makrostatistiken som bäst visar på en avtagande hastighet i nedgången, medan statistik som mer hör till förväntningar har förbättrats. Så precis som du säger, ännu ingen reell förbättring.

    SvaraRadera
  3. Reell förbättring eller högre förväntningar, vad ger vad? Hönan eller ägget :)
    /Jesper H

    SvaraRadera