onsdag 5 mars 2008

Svar på frågor

Jag fick en kommentar med lite frågor idag. Jag lägger ut mina svar här. Det är snabbt ihopformulerat nu på kvällen så det är kanske inte helt strukturerat. Min tanke är att i senare inlägg utveckla lite mer hur jag ser på TA och använder det.

1. Du säger att Japan ser intressant ut. Är det endast sett ur ett tekniskt perspektiv? Fundamentalt är väl Japan kanske den mest ointressanta marknad man kan tänka sig?

Svar: Det är främst ur ett tekniskt perspektiv. Fundamentan är inte bra i dagsläget, men när det vänder kommer börsen till viss del ta ut det i förväg och det kommer då synas i grafen. För ett tag sedan kom åtminstone en positiv signal då tillväxten i landet visade sig vara högre än väntat. Efter en ekonomi som gått kräftgång i ca. 20 år borde det ju vara dags nån gång att ta fart på allvar igen.

2. Begreppet "potential nedåt" var roligt, antar att det syftar på fallrisk? :)

Svar: Ja precis, tradar man dessutom både upp och nedsida så ger det ju potential oavsett hur det går. Men när det gäller Kina (tror jag det var) så är väl ordet risk lite bättre :)

3. När du skriver om hur sthlm ser ut, tror du verkligen att vi kommer att gå ner utan en större trigger? Jag tycker det känns som att den tekniska analysen är hyfsat värdelös i dagsläget, då allt bara hänger på triggers i någon riktning, svårt att säga hur de kommer.Det är även min allmänna uppfattning om TA. Man säger att: antingen bryter vi genom stödet och ska ner, eller så går vi sedledes, eller så bryter vi motståndet och går upp! Helgardering alltså :)

Svar: Nej jag tror absolut det kommer triggers i form av dåliga nyheter om ekonomin, banker etc. Grejen med teknisk analys är att man tidigt kan få varningssignaler. T.ex. såg nedgången inte så farlig ut förrän det bröt ner ordentligt i november vid nivån 1150. Många hade då svårt att se att det kunde gå ner så mycket mer eftersom företagen tjänar massa pengar, ekonomin går strålande etc. Nu på sistone har det rullat in lite försämrade utsikter och troligtvis blir det ännu sämre de närmsta månaderna.

Sedan måste man komma ihåg att TA är inte mer exakt än FA eller någon annan analysform. Det handlar om att arbeta efter sannolikheter och anpassa sig efter marknadens rörelser. Din uppfattning om TA (som många har) skulle man lätt kunna översätta till FA. Man analyserar ett bolag och kommer fram till att det är undervärderat och bör uppvärderas till en högre kurs. Aktien faller och det förklaras då med att marknaden missförstår bolaget och aktien nu är ännu billigare etc. Samma där, det kan gå upp, ned eller sidledes. FA som analysform är ju knappast värdelös bara för det. Dels handlar det om den som gör analysen och att kapa förluster när det går åt fel håll samt anpassa sig efter ny fakta/variabler.

TA är också så mycket mer än bara stöd och motståndsnivåer. Det handlar inte heller om att ha rätt hela tiden. Bryter en aktie en stödnivå eller ger någon form av säljsignal som man litar på, så har man en bra sannolikhet att det ger vinst. Kommer man upp i 60-70% i träffsäkerhet kan man vara riktigt nöjd. Enligt mig är TA aldrig värdelöst oavsett marknadskaraktär. Man kan relativt enkelt ta fram ett tradingsystem där man strikt köper och säljer på tekniska signaler och då kvittar det om marknaden är i en varannandagsbörs, lite som det varit på sistone.

Det är också skillnad på att analysera och trada efter en analys. Jag vet mängder av olika setups och strategier som fungerar bra, men vissa är svåra att beskriva i text och dessutom behöver man trada efter de kontinuerligt för att få ett bra resultat (borträknat tradingpsykologi). Grunden för mig är att hitta längre trender och ligga på rätt sida om den. Sedan kan man välja mellan en mängd olika signaler att handla efter. I nuläget trendar det nedåt och då utgår jag från att t.ex. stöd kommer brytas medan motstånd ger säljlägen. Men visst kan det gå både upp, ned eller sidledes :)

4 kommentarer:

  1. Tack för ett utförligt och intressant svar!

    SvaraRadera
  2. Då kanske jag också kan våga ställa en fråga......
    När jag ritar ut linjerna i triangeln som du också har ritat ut så får jag ovanlinjen till att bli horisontell. Jag har prövat om igen flera gånger, men hela tiden blir den likadan. I det jag har läst, som än så länge är väldigt grundläggande, så är det tecknet på att det kommer ett utbrott uppåt. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag önskar jag kunde klistra in min graph här i kommentaren, men det verkar inte gå, så jag hoppas du förstår vad jag menar. Vad tror du om detta? (om du vill se graphen för att förstå vad jag menar så kan du mejla mig på emmavasnabelahotmail.com så kan jag skicka den.)
    Emma

    SvaraRadera
  3. Tillägg. Jag ser att skälet till att min är rak är att jag har tagit med den stapel som du trodde var ett felaktigt utbrott uppåt när jag drog linjen, och du inte har gjort det. Men när går gränsen mellan ett felaktigt utbrott och att man får dra om linjen och bedömma den vara horisontell?

    SvaraRadera
  4. Ja precis, jag ritade ut triangeln innan det falska utbrottet kom. I dagsläget ser jag den topp som bildades vid 988 som den viktigaste nivån. Grejen med trendlinjer och till viss del formationer är ju att de är subjektiva och alltså kan olika analytiker rita in de olika och dessutom kan man behöva anpassa de.

    I efterhand är det alltid mycket lättare att se perfekta formationer, betydligt svårare att göra det i realtid så att säga. Det är väl också en viss nackdel med den typen av teknisk analys och därför använder jag mig sällan av enbart trendlinjer/stöd/motstånd utan kompletterar med annat.

    SvaraRadera