måndag 10 mars 2008

OMXS30 10/3


Det närmar sig nu bottennoteringarna igen och jag får intrycket av att många förväntar sig att de ska hålla. Med tanke på trendriktningen och säljsignalen enligt indikatorn tror jag snarare att stöden ryker all världens väg. Den förra säljsignalen som kom i december gav en nedgång på drygt -20 procent. Blir det något liknande denna gången hamnar vi strax under 800 vilket stämmer väl överens med en trendkanal som kan ritas in. Tidsmässigt bör det kunna nås i början/mitten av april och då har vi kommit en bra bit på vägen mot 700.

Den 1:a mars skrev jag följande: "Sett till flera av indexen runt i världen tycker jag det ser allt mer illavarslande ut och misstänker att vi snart får se en ganska rejäl nedgång". Detta gäller i allra högsta grad fortfarande och om möjligt ser det ännu sämre ut nu.

5 kommentarer:

  1. Hur ser du på en eventuell räntesänkning i USA i slutet på denna månad. Kort upp sen ner igen ?. Och hur kommer det att påverka din syn på OMX index ner till ca 800-700

    Tack för att Du tar dig tid och bloggar för oss :)

    SvaraRadera
  2. Talande chart, idag gav jag upp mina tankar om trendvändning under våren och har lagt mig lite på säljsidan för att hedga mina stockpicks. Uppskattar verkligen dina analyser!

    SvaraRadera
  3. Håller helt o hållet med dig ,bara att dra täcket över sig o ligga lågt framöver....Uppskattar verkligen dina analyser jag med

    SvaraRadera
  4. ta är fascinerande och du har god näsa för spelet. Frågan är bara var man kan placera nu - förutom guld - eftersom obligationsmarknaden inte heller känns bra med tanke på subprime-ripple.

    SvaraRadera
  5. "Hur ser du på en eventuell räntesänkning i USA i slutet på denna månad. Kort upp sen ner igen ?. Och hur kommer det att påverka din syn på OMX index ner till ca 800-700"

    Ser man till tidigare reaktioner så har de varit rätt kortvariga (uppåt) och sedan har marknaden fallit. Utgångspunkten är att det blir likadant denna gången.

    Nu blev det ju dessutom ett lättnadsrally igår efter att Fed lånar ut pengar under en längre tid. Blir intressant att se om det ändrar något i deras räntebeslut eller om de tar i med allt de kan nu.

    SvaraRadera