onsdag 12 mars 2008

AstraZeneca - dags för uppgång?


AstraZeneca drog idag iväg med +3,3% och det skedde dessutom med ett gap uppåt. Jag kollade faktiskt på grafen igår och tyckte det såg ansträngt ut på nedsidan. Vad jag menar med det är att det det inte tryckts ner mer utan satte marginellt lägre bottnar 3 gånger under en veckas tid, vilket ofta är ett tecken på att en vändning är på gång. Lägsta kurs hittills är 223:- och det är ju väldigt nära 220:- som jag pekade ut. Frågan är nu om det är en hållbar botten eller bara en tillfällig upprekyl. Helst vill jag se aktien börja gå bättre än index ett tag för att bli helt övertygad om en större botten.

Sist jag visade en graf över AZN spekulerade jag i en möjlig divergens vilket det nu har blivit. Det tyder åtminstone på en kortsiktig uppgång och ca. 250:- borde i alla fall kunna nås. En stängning över 235:- på fredag innebär en Key Reversal i veckografen, vilket skulle bidra till en positiv syn.

Förslagsvis kan man plocka in aktien i nuläget och sätta en stop under 223:-. Med 250:- som första mål ger det en risk på 3% och en reward på drygt 7%. Ser det ut att bli en hållbar botten kan man senare flytta med stoppen upp och höja målnivån.

1 kommentar:

  1. Kraftigt ner idag, men jag lade ett köp på dagslägsta och lyckades få en liten vinst.

    Ser fram emot fler uppdateringar framöver.

    SvaraRadera