måndag 7 april 2008

Säsongsmönster nov-april del 7


En uppdaterad graf som visar utvecklingen för november-april som normalt sett är en mycket stark period. Det ser ut som årets upplaga (röd kurva) kommer bli den nästsämsta senaste 24 åren, endast år 2000 har varit sämre. I slutet av april kommer jag presentera statistik för perioden maj-oktober som normalt sett är en svag period. Frågan är om även den perioden ska "bryta" mönstret eller den följer historiken. Sett till dessa säsongsmönster ser jag inget som talar för att vi har satt årets botten ännu.

3 kommentarer:

  1. Tack för en utmärkt översikt. Jag har för mig att det finns en idé om att negativa januariindex brukar ge negativt årsslut. Kan du kika på om det finns substans i detta?

    Hälsningar
    Lasse

    SvaraRadera
  2. Lasse: Ska kika på det, har också något vagt minne av att ha hört det. Men det är mycket som tas för "sanningar", ibland visar det sig att det inte alls stämmer. Jag återkommer i frågan.

    SvaraRadera
  3. Har gjort en snabbkoll för OMX nu. Januari har slutat minus 5 gånger (exkl. i år). Det har 2 gånger inneburit ett negativt år totalt, och 3 positiva år totalt. Litet underlag, men finns inte så mycket som pekar på att en negativ januari innebär negativt år. Det är antagligen isåfall bättre att kolla Generalindex eller något av de amerikanska indexen för mer underlag.

    Jag tycker nog i och för sig inte att det är så intressant huruvida ett år i sig slutar minus eller inte. Det är ju bara en datumavgränsning. Säsongsmönstret med starkare vinterhalvår är då betydligt mer intressant och tydligt att studera.

    SvaraRadera