söndag 27 april 2008

OMXS30 översikt


Lägger in en månadsgraf över OMX som kan vara intressant. Jag utgår normalt sett främst från vecko- och dagsgrafer, men en månadsgraf ger ett bra perspektiv på helheten. Jag har lagt in 12-perioders glidande medelvärde vilket motsvarar ca. 200-dagars medelvärde. Vad man kan se är att nedgången börsen befinner sig är annorlunda jämfört med de flesta nedgångar. Tittar man t.ex. på nedgången -98 eller nedgången -06 så ser man att medelvärdet då fortfarande pekade upp. Nu befinner vi oss i ett läge där medelvärdet pekat ner under flera månader. För placeringar i PPM och längre swingar så är det de här övergripande trenderna jag försöker ha koll på och inte gå in i onödan. Om botten redan är satt så får jag helt enkelt acceptera att jag kommer in när uppgången redan varit igång ett tag. Fördelen är då att man har en ny trend i ryggen och ofta kan den då pågå i flera månader upp till flera år.

Man kan även se hur långt från medelvärdet index faktiskt kom vid nedgången i januari. Det var därför "nödvändigt" med en tids konsolidering/rekyl och där kan finnas utrymme kvar på uppsidan. Likheten med nedgången som startade år 2000 är slående. Det är nog få som vill jämföra läget nu med då med tanke på höga bolagsvinster, god konjunktur etc. För egen del så kvittar det när det kommer till den tekniska analysen, grafen signalerar att något inte står riktigt rätt till och nyheterna följer så småningom efter. Alternativet är att börsen blivit skrämd av ett spöke som inte finns och då kommer det justeras på uppsidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar