måndag 28 april 2008

OMXS30 vecka 18


Jag kompletterar månadsgrafen nedan med en lite längre dagsgraf. De senaste 4 månaderna har varit en enda stor konsolidering, alternativt en slags bottenformation som bildats. Vid 1050 möter kraftiga motstånd upp och det kommer krävas en del för att ta sig förbi där. Jag lutar fortfarande åt att det inte orkar upp dit utan vänder ner rätt omgående. Ericsson gjorde ju en tjurrusning på rapporten i fredags och kommer nog falla tillbaka i en rekyl ned rätt snabbt vilket även kommer tynga index.

MACD-indikatorn har vobblat runt, och har vänt upp och ner ett flertal gånger de senaste 3 veckorna så index vill inte riktigt ner. Nu håller jag koll på en eventuell divergens som är under bildande, där index gör en högre topp jämfört med den i början av april medan indikatorn inte gör det. Sett från 2006 fram till nu så håller det även på att bildas en enorm huvudskuldra. Den skulle då se perfekt ut om högra skuldran blir färdigbildad runt 1050-80, men det är lite därför jag är lite tveksam. Den blir helt enkelt lite väl symmetrisk och uppenbar och den riskerar då att bli falsk istället, men man får tar det som det kommer.

4 kommentarer:

  1. Intressant som alltid.
    Kan du berätta litet mer om det du skriver på slutet: att en för perfekt huvud-skuldraformation är falsk?

    SvaraRadera
  2. Vad jag menar är att en formation som blir "perfekt" blir också väldigt tydlig i grafen. Tittar för många på samma sak så blir det sällan så. Därför anser jag att det är bättre med en formation som kanske inte ser så snygg ut, men där tendensen är helt rätt.

    SvaraRadera
  3. Testa gärna analysera med fourieranalys eller regression eller sampling. Kanske kan ge utdelning, har själv inte så bra tillgänglighet på detaljerad kursdata.

    /J

    SvaraRadera
  4. Har du något exempel på hur du menar att man kan använda det? Regressionsanalys vet jag vad det är, men inte de andra två du nämner.

    SvaraRadera