torsdag 26 november 2009

Marknadsläget

Lägger in lite blandade grafer för att få en översiktsbild av hur marknaderna ser ut runt om i världen just nu. De ledande börserna har divergerat en del på sistone. Alla har förstås stigande MA200 och de flesta även stigande MA50, men det är inte längre en unison stigning. Japanska Nikkei ser dock riktigt risig ut och efter att ha toppat redan i augusti är index nu nere vid MA200 och MA50 har trendat ned i cirka 2 månaders tid.

Tyska DAX-index ser också tveksamt ut och årshögsta, så här långt, sattes i oktober, index ser ut att vara på väg att tappa MA50 som då kan vända ned. De flesta andra index har däremot satt en ny topp rätt nyligen men mönstret är att det skett under rätt påtagliga divergenser. Det gäller bland annat Hang Seng, ryska RTS, USA-indexen och svenska börsen. Kinesiska börsen ser lite annorlunda ut där en topp sattes i början av augusti och sedan föll det kraftigt under några veckor. Shanghai-börsen har sedan klättrat upp en bra bit igen, men har inte lyckats ta sig upp till någon ny topp.

Det ser ut som det kan bli en vända ner på börsen den närmsta tiden, men förhoppningsvis utvecklar det sig inte till någon större nedgång. Det vanliga mönstret efter vändningar som i år är att det trendar upp under flera år.

Guld ser ut att vara redo för en kortare paus, men ser annars ut att ha minst halva uppgången kvar sedan utbrottet över $1000-nivån. Alltså upp mot $1400 efter en förmodad paus.

Dollarindex bröt ner på nytt igår och trenden är ju tydlig. Kommer inte några större signaler om förändringar från Fed fortsätter kanske pressen ned mot 2008 års low kring 70-71. Får se korrelationen mellan dollar och börs bryts, annars krävs ett snapback-rally i dollarn om börsen ska falla tillbaka.

Goldman Sachs var en ledande indikator i början av året och satte då en högre botten när börsen som helhet satte lägre botten. Nu under hösten satte aktien (och sektorn som helhet) en topp i oktober och har de senaste veckorna haft problem att ta sig tillbaka upp. Istället är MA50 på g att vända ned och utan den här sektorn får nog börsen det svårt att klättra vidare just nu.

S&P 500


Nikkei


DAX


Hang Seng


Shanghai


Ryssland


Guld


Dollarindex


Goldman Sachs

4 kommentarer:

  1. Tack för dessa grafer över "läget på världens börser" och dina kommentarer.

    SvaraRadera
  2. Men sen du skrev har börserna bara gått upp och upp. Ingen nedgång i sikte nu heller. Undrar varifrån du fick att vi skulle få se en nedgång??

    SvaraRadera
  3. Tror att det beror på att skribenten sett en nedgång under en ganska lång tid nu (1år). Trots det har börserna bara traskat uppåt. En dag får han väl rätt men frågan är vad det är värt då. Enligt min mening är det helt fel att försöka sälja toppar i en uppåtgående trend. Helt enkelt dömt att misslyckas.

    SvaraRadera
  4. Går alltid att se på saker på olika sätt, men det verkar generellt sett vara mer intressant att påpeka fel. Visst har jag trott på en rekyl under lång tid och uppenbart har jag missbedömt styrkan i återhämtningen.

    Samtidigt var jag tidig med att peka ut möjligheten för ett rejält rally under 2009 och jag visade ett flertal punkter som talade för det. Följde man det kom man in nära bottennivåerna. Själv gjorde jag tyvärr inte det, och jag vill inte med det påstå att jag hade rätt för det handlar inte om det. Jag visar saker jag tycker ser intressanta ut och delger mina tankar och scenarion, förhoppningsvis ger det idéer åt andra.

    När det gäller senaste tiden så har jag inte försökt att sälja några toppar. Som jag skrivit ett bra tag ser jag större trenden som uppåtriktad. Däremot ser vi fler och fler svaghetstecken de senaste månaderna vilket är anledningen till att jag trott/tror på viss rekyl och därmed inväntar ett bättre köpläge. Som tur är har ju guldet gett ännu bättre möjligheter i år :)

    SvaraRadera