fredag 17 april 2009

OMXS30 17 april



OMX fortsätter dra sig vidare uppåt och som jag skrev häromdagen kan det mycket väl ta sig vidare en bra bit ovanför 800 i ett positivt scenario. Utbrottet från den långa konsolideringen är så här långt klockren, men det kvarstår tecken på att det behövs en rekyl eller konsolidering i det här läget. I dagsgrafen möter index idag upp ett trendtak som går tillbaka till oktobertoppen 2007 och majtoppen 2008. Samtidigt är index nu nästan 6% ovanför MA200, som fortfarande är fallande, och det ger ofta en motreaktion tillbaka för att stämma av medelvärdet.



I 120-minutersgrafen har OMX ännu en gång satt en något högre topp i en kilartad uppgång. För varje ny högstanotering har dock MACD satt en lägre topp, vilket är det vanliga mönstret när kursen hackar sig uppåt (eller nedåt) på det här viset. Det händer att såna här kilar bryter uppåt och då kan det bli en himla fart och USA-indexen är nu i ett motsvarande läge. Det vanligaste är däremot att det blir en motreaktion vilket är min utgångspunkt just nu. I grafen har jag märkt ut ett antal tidigare divergenser, både för uppgång och nedgång, och det är egentligen bara den i början av november som blev misslyckad. De övriga gav rekyler av lite olika digniteter. För att divergensen ska komma i spel denna gången ser jag helst att MACD-kurvan börjar vika ner igen och/eller att vi får en reversal i dagsgrafen.

Med tanke på kraften i uppgången blir det antagligen ingen tvärvändning utan snarare en konsolidering mellan säg 700-760 under några veckor innan nästa riktning tas ut under maj-juni. Till sist, kom ihåg att jag skriver om mina tankar och iakttagelser här på bloggen, ibland blir det fel och ibland blir det rätt. De flesta grafer/inlägg är tänkta som uppslag och kanske kan ge lite idéer.

6 kommentarer:

  1. Tak så mycket för dit syn, det är som alltid uppskatat :-)

    Verkligen ett spännande läge just nu.

    SvaraRadera
  2. Även om man kanske inte håller med om allt så skrivs här tycker jag det är väldigt trevlig o tänkvärd läsning! Bra att läsa här ibland så man inte blir en blind tjur också=) TAck för en bra blogg

    SvaraRadera
  3. Vi är överens, köpte 800 bear där jag riktar in mig ner mot 725 på omx30.

    Tycker dina grafer som du lägger ut är kanon!

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Gick fort detta -5 % redan idag!

    SvaraRadera
  5. evilsteff, vore nu intressant att få höra hur du ser på fortsättningen nu efter denna nedgång idag. Ytterlgiare ner eller vändning upp till högre nivåer. Vad tror du?

    SvaraRadera
  6. Finns ett gap vid ca 715-716. Undrar om det ska täppas och isåfall när..

    SvaraRadera