tisdag 14 april 2009

Börsen vecka 16



OMX-index avslutade med något högre kurser inför påskhelgen och en del optimism ser ut att ha återvänt till marknaden. Efter ännu ett försök att bryta över MA200 retirerade index ner mot 690 innan det tog fart igen. Det var en klart godkänd rekyl, men 680 är inte avstämd vilket fortfarande ser troligt ut att nås. Sett till den längre trenden betraktar jag än så länge det här som en rekyl i en björnmarknad, men det hindrar förstås inte att den kan fortgå en längre tid. I ett positivt scenario tar sig OMX upp mot 800-900 längre fram, men just nu ser jag inget fördelaktigt köpläge och inväntar lägre kurser.

11 kommentarer:

  1. Blir det inte lite tråkigt att bara vänta när omx skjuter i höjden? Personligen tycker jag det känns som en förlust att stå utanför när det går upp, feltänkt jag vet.

    SvaraRadera
  2. Från Anonym till Anonym...
    Ingen sitter med kristallkulan i sin hand.
    Det svåraste med denna form av spel är den egna beslutsprocessen. Fienden finns det gott om, men frågan är om inte det egna psyket befinner sig högst upp på prispallen.....

    SvaraRadera
  3. Tyvärr har jag följt dina och många andra TA-nissars rekommendationer och sålt det mesta......hoppas du får rätt i att det skall vända ner, men det måste ske snart annars blir det nog fortsatt uppåt.

    mvh ari_man

    SvaraRadera
  4. OMX 350, sämre timing på den analysen får man leta efter :)

    SvaraRadera
  5. Jag kollar in "TA-tipsen" och gör tvärtom...har lyckats perfekt för mig :)

    SvaraRadera
  6. Trista kommentarer tycker jag. Man ska vara ytterst ödmjuk mot dem som lägger ned tid och delger sina analyser så som denna blogg. Alla investeringar gör man på egen risk och man kan aldrig klandra dem som lägger ut sina analyser. Jag tycker denna blogg är mycket bra.

    /marcopolo

    SvaraRadera
  7. En del "skadeglada" och sarkastiska kommentarer, vilket är trist... De som hela tiden vet bättre i efterhand kan väl komma med egna sakliga analyser och inte bara försöka slå ner på någon som vill dela med sig på ett seriöst sätt. Detta är en mycket bra blogg, men otack är tyvärr världens lön.

    SvaraRadera
  8. Håller med sista två inägg till 100%. Tror nog att vår vän fortsätter skriva för de som uppskattar bloggen snarare än slutar för de negativas skull.

    Gustav

    SvaraRadera
  9. Själv gör jag mitt bästa för att lära mej förstå TA så jag är tacksam för att nån lägger ner sin tid på att lägga ut sina tankar o erfarenheter.
    Tackar för en bra blogg! :-)

    SvaraRadera
  10. Även jag tycker bloggen är bra, men Evilsteff har inte lyckats så bra med sina TA analyser senaste veckorna.

    De få rapporter som kommit har ju också tagits emot positivat av börsen, kanske dags för Evilsteff att tänka om?

    mvh ari_man

    SvaraRadera
  11. Jag ska försöka skärpa mig, kan inte förstå varför en del analyser blir felaktiga...

    ari_man: Rapporterna lägger jag ingen direkt vikt vid i sig. Graferna däremot ser förstås bättre ut nu när det brutit upp så visst har jag haft helt fel om att det skulle vända ner igen. Kanske har trenden vänt för en längre tid framåt, kanske har den inte gjort det. Jag har iaf inte bekräftelser på plats för det ännu, men det kan ändra sig de närmsta månaderna.

    SvaraRadera