måndag 27 april 2009

Indexgrafer



Lägger in en veckograf över några index runt om i världen, vilket ger en bra översikt och lite perspektiv på var vi befinner oss. De flesta börser har gått väldigt starkt de senaste månaderna och med tanke på hur stora fall det varit tidigare är det inte konstigt att det börjar talas om vändning. Det finns också en del som talar för att det värsta kan vara över, men det saknas än så länge bekräftelser på att trenden verkligen har vänt.

I grafen är 40-veckors medelvärde inlagt för respektive index, vilket motsvarar MA200 i dagsgrafen. Vi ser att medelvärdet fortfarande pekar ut trenden som nedåt i samtliga index och det är bara vår svenska börs som har lyckats ta sig ovanför medelvärdet. Det i sig säger ingenting om en trendvändning utan det är först när vi ser medelvärdet börja trenda uppåt det börjar se positivt ut. Mer om det finns i tidigare inlägget "Bulls live above MA200".

Jag har tidigare visat att de amerikanska indexen nådde extremvärden där avvikelsen från MA200 var rekordstor och det har ofta inneburit en reaktion i motsatt riktning. Det är vad vi sett den senaste tiden, men det är en bit kvar till medelvärdet så kanske får vi se ytterligare lite högre kurser längre fram. Men den längre trenden är fortfarande att betrakta som fallande. Jag tittar också på en del andra saker för att peka ut den längre trendriktningen, men MA200 i dagsgrafen är ett enkelt och rätt effektivt sätt att få en överblick.

12 kommentarer:

  1. Fan vad bra dina analyser är, hoppas du orkar fortsätta med dem, de ger mig massor med vägledning!

    /tobias

    SvaraRadera
  2. Bra analys! Handlar själv enbart efter TA och jag själv tror att vi närmar oss en nedgångsfas som varar i flera veckor. Vi kan redan ha sett inledningen till denna nedgång men den stora nedgången mot 690 och sedan 665 bör komma under mitten av maj.

    SvaraRadera
  3. Du är kass! Du hedgar dina åsikter lika bra som alla andra TA. Tradar du dina egna pengar eller är du spekulant? I vilket fall, lägg ut dina trades samt P&L varje dag, annars kan du söka jobb på DI. De gillar siare

    /DR

    SvaraRadera
  4. Nu tycker jag inte att vi ska vara så hårda mt varandra. Att analysera börsen är inget enkelt uppdrag. Men jag håller med ovan om att de inte gått din väg sensta tiden. Du har länge pratat om en rekyl men i måndags skrev du att du inte trodde att börsen skulle rekylera denna vecka. Precis då händer det.

    Men, ingen ide att blicka bakåt. Bättre då att titta framåt och försöke se vad som eventuellt kommer att ske. Jag gissar att du nu, när det väl börjat backa, inte tror att tisdagens rekyl räcker. Dvs du står fast vid nivåer till MA200 innan över 800?

    SvaraRadera
  5. Det handlar inte om att ha rätt, det handlar om att tjäna pengar. Men vem har sagt att man alltid bara får ha en enda benhård åsikt? TA handlar om sannolikheter och att kontinuerligt väga olika faktorer mot varandra. Såna som DR har nog missuppfattat poängen med den här bloggen. Och såna som aldrig hedgar sina åsikter har sällan den ödmjukhet som krävs för att bli framgångsrik på börsen. Och nej, jag som skriver detta är inte bloggens ägare.

    /Anonym

    SvaraRadera
  6. Tröttmössor.. :-) Tradar hela dagarna om jag hedgar mina åskiter, så vet jag inte riktigt hur det ska gå till. Ehh.. Förmodligen + - 0 i resultat, minus kurtan och spreadarna. Nä, redovisa P&L så vi ser vad du gör för, var du sätter stoppar. Annars är det här bara ytterligare en filosofisk, hokus pokus Gant-Elliot sida!

    / DR

    SvaraRadera
  7. Vestas går fint nu, har du koll på ev motstånd du nämnde en bra bit ovanför 400 tidigare?

    SvaraRadera
  8. DR: Att hedga sina åsikter är inte samma sak som att hedga sina positioner. Och det är för övrigt inte fråga om "perfekta" hedgar. Hittar man 4 faktorer/signaler som pekar på nedgång och åtta som pekar uppåt tar man ofta en position för uppgång. Eller så är man försiktigare och väntar tills nästan allt pekar åt samma håll, men då gör man i gengäld färre affärer.

    /Anonym

    SvaraRadera
  9. Tycker att en del inlägg bygger på en stor portion okunskap. Att TA inte alltid fungerar beror ju på hur man tolkar formationer. Olika TA-användare tolkar på sitt vis. Liksom Börsanalytiker som tolkar FA på sitt vis, dvs oftast felaktigt.... Men TA + FA = Sant!

    Tillämpas det som styrmedel, ja då är man illa ute.... Det är endast ett hjälpmedel i beslutsprocessen i de pågående trenderna.

    Teknisk-Analys-författaren lägger ner stor tid på att sprida sina tankar och är därför värd allt annat än gnäll och negativ kritik. Det är upp till läsaren hur man vill tolka prognoserna.

    Har man ingen insikt i börshandel och TA, ja då saknas avsikten att sprida åsikter med goda utsikter. Man bör vara försiktig med vad man säger/skriver. Ganska svenskt beteende, eller hur DR...

    /H&B

    SvaraRadera
  10. Det handlar inte bara om att nästa klipp, man kan läsa för att man är allmänt intresserad oxå. Till alla som är snara med besk kritik, bjud på något minst lika bra så ska jag hålla min käft ;-)

    SvaraRadera
  11. Hehe.. Svenskt beteende är att alltid har överseende med medelmåtta. Nä, jag är för TA. Ta i kombination med kunskap är en vinnande kombination. Jag är teknisk, men sitter inte och klurar med chart speciellt mkt. Det sitter i huvudet och fingrarna efter många år. I kombination med att kunna räkna och förstå marknaden och förvaltare & småsparar mentalitet går det att tjäna pengar 20 dagar av 25 på månaden. Meningen med kritiken är egentligen god. Om bloggaren rycker upp sig och inte är som alla andra och vågar köra strategi och P&L så vinner denne i längden genom att vara rak, annorlunda och bättre. Tack för mig
    / DR

    SvaraRadera
  12. DR: Min avsikt med bloggen är att skriva ner mina tankar och analyser kring börsen. En del ser jag mest som info och uppslag där intresserade själv kan fördjupa som om de är intresserade. En del använder jag i min egen trading, men jag ger sällan några exakta tradingangivelser. Jag kan inte heller påstå att jag är någon grym trader, jag kämpar fortfarande med disciplinen. Däremot anser jag mig vara duktig på just analysbiten, sedan är det upp till mig själv och andra ifall man vill och kan agera efter det. Jag har lite lösa planer på en separat sida som ska vara helt tradingbetonad, men får se om det blir något med det.

    SvaraRadera