onsdag 1 juli 2009

Börsen i juli



OMX-index ökade 2,5% under juni vilket var femte plusmånaden på raken. Det var helt klart positivt att det höll upp så bra i juni som annars kan vara en lite skakig månad. Nu är vi snabbt inne i juli som de senaste 25 åren slutat plus i 64% av åren (16 av 25), med en snittuppgång på 1,7%. Det är alltså en av de bättre månaderna på året med relativt få stora nedgångar där 2002 sticker ut som ett undantag med -11%. Med fem uppgångsmånader i rad kan det nog bli så att index håller sig någorlunda inom den senaste tidens konsolidering.

5 kommentarer:

  1. Då kanske det inte blir några 700 i juli heller då?

    Just på nuvarande nivåer har jag svårt att vara så negativ som Du är och har varit. Givetvis kan det ändra sig ganska snabbt men jag har för avsikt att berätta det då.

    I ett något längre perspektiv kan men kanske bli lite negativ framöver. Dock av andra, och möjligen lite anoorlunda, anledningar. Dagens PMI var ju närmast groteskt bra och detta är en hint om ett kommande problem. Frågan är bara 'när'...

    SvaraRadera
  2. Näe 700 i juli ser nog inte så rimligt ut. Kanske är det så att det blivit en längre tids sidledesperiod istället för den korrektion jag väntat på, oavsett är nog en ev. dipp bra att köpa på. Får se lite hur USA utvecklas, deras index ser en aning mer tveksamma ut i mina ögon men det kanske fixar till sig.

    SvaraRadera
  3. Även jag tror på en sidledes kraftsamling i nuvarande intervall innan utbrott uppåt, tror motståndet kring 800-810 kommer ge sig vid pågående eller nästa test.
    /JH

    SvaraRadera
  4. Av vad jag kan se så har vi stängt idag på årets högsta stängningskurs. Är inte det en indikation på fortsatt uppgång?

    /Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  5. Inom vilket intervall tror ni index ska röra sig innan det event. bryter upp?

    SvaraRadera