torsdag 23 juli 2009

9 plusdagar i rad



OMXS30 har nu stigit 9 dagar på raken och det ser just nu inte ut att finnas någon hejd på rallyt. Rekordet för OMXS30 är 11 plusdagar i rad, samt några tillfällen med 10 plusdagar bland annat år 2000. Sett historiskt så har det vid 11 tillfällen stigit 9 eller fler dagar i rad, se grafen. Det har skett några tillfällen vid större toppar, men betydligt oftare har det skett tidigt, eller i mitten, av en längre uppgångsperiod. Det återstår att se hur utvecklingen blir nu, men det mesta pekar nu uppåt och så länge det inte syns några bekräftelser på att någon ny större nedvåg är på gång är det nog en bra idé att köpa dippar och följa med trenden uppåt.


Jag lägger även in en uppdaterad graf som visar differensen mellan index och 200-dagars medelvärde (MA200). Efter torsdagens uppgång är differensen nu uppe i 25%. Det är långt ifrån något rekord, men en rätt hög nivå och mellan 20-30% har det historiskt ofta skett tillfälliga toppar. Själv har jag tidigare varit inne på att index skulle ner och stämma av medelvärdet innan uppgången tog fart, men marknaden hade helt andra planer. Sett till hur det har sett ut historiskt kommer en rekyl ned antagligen inte nå ner till medelvärdet nu, då index brukar hålla sig en bit ovanför ett bra tag när en större trendvändning sker. En uppskattning är istället att 50-75% av utrymmet mellan kommande toppnivå i index och medelvärdet korrigeras.

10 kommentarer:

  1. Index kanske skall pausa ett par dagar så att MV hinner ifatt. Är det så Du menar?

    SvaraRadera
  2. Jag menar nog att index bör pausa i en konsolidering och/eller rekyl, vilket då innebär att medelvärdet kommer ikapp som du säger. Fast jag tror mer det handlar om en rörelse i motsatta riktningar mellan index och medelvärdet.

    SvaraRadera
  3. Jaha, då var rekylen klar då. Hur är det med Jesper?

    SvaraRadera
  4. Det är bra tack, både med mig och mina långa positioner :) Hur är det själv?

    /Jesper

    SvaraRadera
  5. Självklart är Ni jättelånga! Tänk bara hur hur långa Ni skall va efter alla avstämningar sedan. Eller?

    Är det några intressanta öppna föreläsningar/seminarier på gång med Börsgruppen? Vore kul att förkovra sig.

    SvaraRadera
  6. spear: Du får gärna komma och hålla i en föreläsning om det är det du menar. Vi kan inte betala dig så mkt men hoppas det går bra ändå. Läser din blogg ofta. Hör av dig.
    mvh

    SvaraRadera
  7. Nej, det är inte det jag menar. Jag måste förkovra mig. Jag kan knappt räkna.

    SvaraRadera
  8. spear: vi kan inte heller räkna men sånt här börsen verkar spännande. Seriöst, hör av dig. Du behövs.
    mvh

    SvaraRadera
  9. Nu väntar 7 dagars nedgång.

    SvaraRadera
  10. evil, det verkar som att ngn utger sig för att vara Jesper...

    SvaraRadera