onsdag 17 juni 2009

OMXS30 17 juni



OMX-index har återigen försökt ta sig förbi 800-nivån vilket misslyckats ett flertal gånger nu. Än så länge har det dock inte gett någon större reaktion åt andra hållet, vilket ofta är fallet när det inte klarar av att bryta ut från en formation, men vi får se hur djup nuvarande rekyl blir. Chanserna för att sätta en högre topp är troligtvis brända för ett tag framöver och kanske blir det nu till slut ett test av 700-nivån. Först och främst har vi nu 755-60 som kan agera livlina, under där ökar sannolikheten för ytterligare nedgång. Situationen kan förstås ändras, men som det ser ut nu finns det goda chanser att detta bara är en rekyl på de senaste månadernas uppgång och att det blir nya försök uppåt senare under hösten/vintern.

9 kommentarer:

  1. Bra teknisk analys, tror att det denna gång är dags för ett test ner mot 700 nivån och eventuellt ännu lägre.

    //RS

    SvaraRadera
  2. Det man kan säga här är ju att det mer ser ut som en ABC om det tar slut här med svag avslutning. Borde blivit 5 tydliga vågor på sista C. Men det tycker jag inte heller den gjort. Där av ser jag mer sannolikt en ny botten innan längre uppgång. Men det kan ju studsa upp för att bryta på uppsidan och sedan falera och trilla kraftigt ner mot 700 till att börja med.

    SvaraRadera
  3. Det här är inte teknisk analys, det här är bara en persons tro.
    Bjud på lite handfast TA och skippa din tro. Din tro är inte värd någonting, teknisk argument desto mer.

    SvaraRadera
  4. Detta är en tro, en tro på att börsen ska gå ner. För dom som tror på en uppgång kan man lika gärna läsa in något positivt i graferna.

    Te x att dom bottnar som varit senaste veckorna blivit högre och högre.
    Likaså har topparna ökat om än inte lika signinfikant.

    Detta skulle jag mycket väl kunna tolka positivt. Att det visar marknadens styrka och när det bryter upp över 810-820 så kan en riktig stegring ske.

    Jag har för mig att vid tidigare extrema bottnar, som den vi just sett, har vi under relativt kort tid haft uppgångar på 50-60 procent. Så det kan mycket väl finnas mer att ge:-)

    SvaraRadera
  5. Patric: Du har delvis rätt, precis som Anonym ovan, som säger att det är min tro. Som jag ser det bygger teknisk analys på att hitta historiska mönster och på det viset hitta bra lägen. Om det inte innebär att man bildar sig en tro tycker jag låter lite konstigt. Det brukar i och för sig vara populärt att uttala sig i stil med att man inte ska tro något och att man ska följa marknaden, lämna känslorna utanför etc, men det är mest ord-dribblingar. Man kan förstås trada strikt objektivt med ett system (vilket jag delvis också använder mig av), men i bakgrunden finns ändå en tro vill jag hävda. Har man backtestat en setup och strategi så kör man efter det i tron och förhoppningen om att det ska fortsätta fungera och ge en bra avkastning. Däremot behöver man inte göra bedömningar löpande utan "bara" följa systemet, men det är inte samma sak som att man inte handlar efter en tro.

    I många av mina inlägg så skriver jag en slags sammanfattning av hur jag ser på läget. I bakgrunden tittar jag på flera olika faktorer som bidrar till min bedömning, även om jag inte alltid skriver i detalj om allt.

    Visst har du rätt i att man kan läsa in något positivt i graferna Patric, men det fanns/finns betydligt mer som pekar på en nedgång. T.ex. är index en bra bit över MA200 som fortfarande pekar nedåt vilket ofta ger en avstämning. Dessutom har det försökt bryta upp över 800-nivån upprepade gånger och det har nu gett en motreaktion och brott ned från en triangel. Dessutom har upptrenden försvagats rejält vilket har synts i många indikatorer som mäter underliggande marknadsstyrkan etc. Sedan får man väl kalla det att jag bara tror om man så vill.

    SvaraRadera
  6. Problemet är bara att så fort det blir en neddag så tvärvänderna börserna snart upp igen. Man kan väl inte annat än vara bull i sådana här lägen? 700 på OMX lär nog dröja..

    SvaraRadera
  7. Jag skulle vilja göra skillnad på orden "tro" och "förhoppning". Att ha en tro (ett scenario) om utvecklingen är förmodligen nödvändigt om man alls ska vara aktiv på börsen, för så fort man tar en position så bygger det ju på någon form av tro. Däremot bör man försöka undvika att ha en förhoppning om utvecklingen, då det lätt leder till subjektivitet och fördunklat omdöme.

    Genom att ha mer än ett scenario i bakhuvudet beroende på utvecklingen kan man mycket snabbare reagera ifall förutsättningarna ändras. Att hedga sin exponering och ha olika mått av korta och långa positioner samtidigt är ett sätt som funkar för mig själv. Dvs "Allt annat lika så gäller tro/scenario A i dagsläget, MEN om hädelse X inträffar så gäller istället tro/scenario B, och då tar jag istället positionen Q."

    /Jesper H

    SvaraRadera
  8. Jag skulle tro att vissa förhoppningar kan bli fel.

    Jesper; det där lät bra! Hur funkar det i praktiken?

    SvaraRadera