onsdag 10 juni 2009

Draw a line in the sand



Lite ont om uppdateringar just nu då jag är sjuk. Passar dock på att lägga in en graf över S&P 500 som visar vikten av 950-nivån som index just nu bearbetar. USA har fortsatt trycka sig uppåt de senaste veckorna och satt nya toppnivåer medan OMX senaste toppnotering nu är en månad gammal. Det beror förstås till stor del på bankernas tyngd som tyngt index, men är ändå ett svaghetstecken. En del rörelser pågår betydligt längre än vad man först tror vilket varit fallet för min del under våren, men jag bedömer fortfarande att vi kommer få se en motreaktion nedåt.

På sistone har framför allt USA visat ett mönster där tidigare ledarsektorn bank/finans sackar efter samtidigt som man kan ana att ett flertal öppningsgap tyder på en utmattningsrörelse. Dessutom har volymen tunnats ut en del, men det beror å andra sidan på att vi nu är inne på sommarmånaderna vilket brukar innebära lägre volymer. Det kan förstås fortsätta upp, men helt klart saknas det krut i uppgången de senaste veckorna och troligtvis kommer det mer fördelaktiga ingångsnivåer om några månader. För OMX del är 800-nivån en viktig nivå som också visat sig vara svårforcerad. På nedsidan har vi senaste low vid 755 där även trendgolvet går så index har allt snävare intervall att röra sig inom. Ett misslyckat försök att bryta 800 alternativt ett brott av 755 kan därför vara intressant kortningsläge.

16 kommentarer:

  1. Instämmer med föregående. Det blir så tomt...

    SvaraRadera
  2. Jag undrar vad man ska dra för slutsatser av att index först äntligen stänger över 800 för att sen, dagen efter, stänga under samma nivå...
    Om den nivån överhuvudtaget har någon betydelse..

    SvaraRadera
  3. Ju längre tid konsolideringen pågår, ju stabilare blir bottenformationen. Ett brott under 750 blir endast kort och inte djupt, ett ypperligt läge att gå lång. Att gå kort i denna marknad är inte att rekommendera, index vill inte ned men framförallt upp. Det är bara en tidsfråga innan 800 är passerat för denna gång, en ny bullmarknad är precis i sin linda.

    SvaraRadera
  4. Är det i motsvarande lägen som bösen vänder elakt nedåt?

    http://www.speedyshare.com/611854267.html

    SvaraRadera
  5. Spear: Swedbank och SEB kommer klara sig på ett eller annat sätt. Vad annars skulle få den att störtdyka? Krig? ...

    SvaraRadera
  6. Fattar inte vad SWED el SEB har med SPX att göra.

    SvaraRadera
  7. Det är inte jag som har sagt att saker o ting skall störtdyka.

    Men det verkar vara något som är naturligt på ngt vis. Oklart dock av vilken anledning.

    SvaraRadera
  8. Tack dina oftast sunda tankar kring marknadsutvecklingen - har du någon uppdaterad åsikt om hur OMX kommer röra sig under resten av året?

    SvaraRadera
  9. Spear: SPX? Du menar väl OMX?

    SvaraRadera
  10. Krya på dig!

    Magkänslan är att september kan bli mörk men mycket kan hända innan dess.

    SvaraRadera
  11. Haha...ok, spear, vi pratar om varandra.
    spear = björn
    Storm = tjur

    Håller med att det ser svagt ut men samtidigt ser det inte ut som att det ska rasa ihop. 750 kan vi nå, men lägre än 680 är långt borta. En seg och krokig väg upp är mitt bästa tips. Den stora väggen har vi vid 820-850 (OMX), SPX 960-990.

    SvaraRadera
  12. Jag är inte björn... Läs vad jag skriver istället för att gissa.

    SvaraRadera
  13. Spear sa: "Är det i motsvarande lägen som bösen vänder elakt nedåt?"

    Det är väl en björn-kommentar? som du nu verkar få rätt i, SPX faller. Du kanske menar en intermediate-björn.

    OMX under 750 och stannar där en vecka, då blir jag *oxå* björn.

    Nåväl, tack för din graf Spear och hatten av för träffsäkerhet, hoppas du gjorde dig ett trade också och inte bara bloggade...

    SvaraRadera
  14. Jag har försökt att svara men bloggägaren verkar radera mina kommentarer av ngn anledning. Undrar varför?

    Du får maila istället så skall jag försöka förklara. Men det är inte säkert att jag lyckas.

    SvaraRadera