måndag 2 februari 2009

ISM inköpschefsindex



Idag presenterades amerikanska ISM inköpschefsindex som steg till 35,6 i januari och det var en återhämtning från 32,9 i december. Jag lägger här in en uppdaterad graf som visar ISM-index historiskt sedan 1948 med recessioner markerade i grått och en jämförelse med Dow Jones. Jag har tidigare skrivit lite om just ISM-index och lite allmänt kring börsen och makrostatistik, se gärna inlägget Börsen och ekonomisk statistik

Det var faktiskt en rätt stark återhämtning och klart positivt, men det återstår att se om det är tillfälligt eller inte. I de flesta fall bottnar ISM-index med några månader marginal före/efter börsen, ofta några månader efter börsen bottnat. Nu satte Dow Jones en ny lägre månadsstängning i januari vilket var lite synd, men i vilket fall som helst så ser det lite ljusare ut efter dagens siffra. Det liknar mycket hur det såg ut under 70-talet både sett till börsen och ISM-index.

Så här skrev jag i det tidigare inlägget: "Övervägande ofta bottnar börsen några månader före ISM-index gör det, men de är ändå hyfsat i fas. Efter en förmodad börsbotten kan man alltså ha koll på ifall även ISM-index vänder upp för att bekräfta utvecklingen."

3 kommentarer:

  1. Kolla lite på Layoffs rel Growth. Det finns mkt kvar där och risken är att det finns en del kvar att hämta.

    Dessutom skiljer sig den historien relativt den historiska bilden. Bara en sån sak!

    SvaraRadera
  2. Enligt Johnny Torssell på Carnegie:


    I min värld är måndagens vändning i ISM förvisso intressant men
    jag kan mot bakgrund av denna lilla undersökning tyvärr inte
    klassificera den som en stark köpsignal. Jag fortsätter istället att
    navigera efter den psykologi som råder hos den aggregerade
    marknadens aktörer. Annorlunda uttryckt låter jag även
    fortsättningsvis den tekniska analysen vara min navigator för att
    lotsa mig mellan börsens kobbar och skär.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Torssell om att det inte ska ses som en "stark köpsignal". Det är ändå ett steg i rätt riktning, men överlag är det andra faktorer som får styra bedömningen av börsriktningen. Det hade dock varit mer oroväckande om ISM inte bromsat in eller vänt upp då en börsåterhämtning med stor sannolikhet skulle bli väldigt kortlivad.

    SvaraRadera