onsdag 8 oktober 2008

Historisk börskrasch

Jag har som bekant väntat på 700-nivån i OMXS30 sedan början av året och tidsmässigt hela tiden siktat på september-oktober. Jag ska dock säga att jag inte hade väntat mig riktigt en sådan krasch som vi faktiskt upplever nu och jag har missbedömt kraften i nedgångsfasen som startade i september. Att kalla det för krasch är inte att överdriva när index har halverats sedan toppen och index är ned -23% på endast 13 handelsdagar. Bara på de senaste 3 handelsdagarna har det rasat -16% vilket faktiskt är rekord sett på veckobasis. Detta är en krasch som kommer gå till historien och själv tycker jag det känns spännande att uppleva men samtidigt oroväckande på samma gång. Det här är händelser man bara får uppleva en eller några enstaka gånger i sin livstid.

Nedan listas de 5 största veckonedgångarna de senaste 25 åren, räknat från stängning veckan innan till veckans lägsta nivå. På stängningsbasis (fredag till fredag) är värsta nedgången -12,9% och skedde i november -87 (med på listan nedan) och kanske slås även det rekordet den här veckan.

1. -16,1% Oktober -08 (2 handelsdagar kvar!)
2. -14,3% Juli -02
3. -13,3% September -90
4. -12,9% November -87
5. -12,1% Mars -01

Sett till flera faktorer är det här faktiskt större i kraft än både nedgången 2001-2002 (större och längre nedgång då men vi vet inte var det här slutar) och kraschen -87. Flera indikatorer är på extremnivåer som man får gå tillbaka till 70-talet och depressionen på 30-talet för att kunna matcha.

Till sist en graf för att jämföra dagens läge med kraschen -87. Det är räknat från toppen -87 till att det bottnade ur, medan jag för i år har räknat från toppen i september vid 889 till dagens slutkurs. Det som skiljer är då förstås att det -87 kraschade direkt från en årshögstanotering medan det i år kraschar efter att börsen redan rasat -32% från förra årets topp. Räknat från den startpunkt jag har valt i år så hamnar vi på runt 530-nivån inom kort om det "kopierar" -87, men det tror jag inte är aktuellt i det här läget.

Jämförelse av kraschen -87 och kraschen -08

6 kommentarer:

  1. Jag såg på Financial sense (tror jag) en jämförelse för Dow (eller SP500?) mellan nuvarande läge och 1970. Utveckingen var väldigt lik hittills.

    Det vore intressant om du gjorde en liknande jämförelse för OMXS30 eller också för Dow.

    /K

    SvaraRadera
  2. 1987 var det ett liknande senario. Panik pga påminelser från 1929. Börsen gick ner 40 % men hämtade sig 100% till år -89

    /Stefan

    SvaraRadera
  3. Så kan du väl inte jämföra? Då kan du ju lika gärna jämföra med tokfallet fr o m 1 okt så får du ännu mer fallhöjd...

    SvaraRadera
  4. "Jag såg på Financial sense (tror jag) en jämförelse för Dow (eller SP500?) mellan nuvarande läge och 1970. Utveckingen var väldigt lik hittills."

    Japp, jag har faktiskt haft lite tankar kring det redan för något år sedan att det eventuellt blir en liknande utveckling. Ett scenario skulle isåfall vara att vi slår ut botten från 2002 eller åtminstone tar oss dit ned. Sett i ett större perspektiv blir det då en stor konsolidering sett från 2000-toppen och kanske några år framåt. Det är ungefär så det rörde sig under 70-talet och det dröjde då innan nästa stora bullmarket startade.

    "Så kan du väl inte jämföra? Då kan du ju lika gärna jämföra med tokfallet fr o m 1 okt så får du ännu mer fallhöjd..."

    Du har förstås rätt. Min tanke var inte att göra en jämförelse för att få fram en stor fallhöjd, utan snarare att visa att senaste nedgångsfasen faktiskt spelar i samma division som kraschen -87. Och sett till veckonedgång och lite andra faktorer är det här en värre krasch än då, det blir kul att se hur det kommer beskrivas i framtiden.

    Att jag nämnde 530 var väl däremot lite slarvigt och inte någon jämförelse jag direkt använder mig av, men jag skrev samtidigt att det är räknat från den startpunkt jag valde, vilket är en viktig nivå då börsen toppade ur i den senaste upprekylen. Men visst har du rätt i att man kan välja en helt annan startpunkt.

    SvaraRadera
  5. Vad tror du om guldet framöver?

    Jag vet att du skrev om det tidigare och den sista delen har det ju gått upp en hel del. Själv har jag inte hunnit agera och nu känner jag mig osäker... Något tips?

    SvaraRadera
  6. "Vad tror du om guldet framöver?"

    Jag har egentligen samma inställning som tidigare. Alltså att högre nivåer bör komma, men eftersom det drog upp så snabbt där på några dagar i september så behövs det lite paus och rekyl för att hamna i en mer normal trend uppåt. Jag har själv ingen position i guldet just nu utan avvaktar ett tag till och låter den här sidledesrörelsen få lite mer utrymme. Drar det ned mot cirka 800-820 kommer jag nog köpa in mig i alla fall.

    Man skulle dock kunna se ett riktigt negativt scenario och det är att guldet håller på att färdigbilda en riktigt stor topp. Vad som stödjer det är att 200-dagars medelvärde närapå och planat ut och kursen har svårigheter att ta sig över på nytt. Så vänder det ned mot 800 kan det tolkas som en sista "kiss-of-death" och då är det nog snarare nedåt 600 som kan bli aktuellt.

    SvaraRadera