lördag 12 januari 2008

Kina en aktiebubbla?



De senaste åren har Kina-börsen haft en exceptionellt bra utveckling och en del befarar att det är en bubbla och hänvisar till allt från den kraftiga stigningen till att varenda kotte i landet öppnar aktiedepå och ska bli rik. Andra anser att det kommer fortsätta upp och att staten knappast tillåter en börskrasch innan OS. Det nämns också ofta att P/E-talen är låga, den enorma ekonomiska tillväxten i landet etc. Många tycker säkert det är meningslöst att jämföra med tidigare bubblor, t.ex. IT-kraschen, då den var koncentrerad till IT-bolag vars värden var helt missvisande. Kina är ju mitt inne i en kraftig ekonomisk expansion och det är därför en sund värdeutveckling etc. Jag bortser helt från såna faktorer och tittar på vad graferna säger mig.

Till att börja med vill jag visa en graf som jämför uppgången i Nasdaq under 90-talet innan "IT-bubblan" sprack. I grafen har jag lagt in Hang Seng Index (Hong Kong) och förskjutit den så att den startar när den kraftiga uppgången i Nasdaq startade. Det som tog Nasdaq nästan 10 år att bygga upp har Hang Seng klarat av på ungefär halva tiden. Riktigt imponerande värdeutveckling, men samtidigt en aning skrämmande. Det finns förstås inget som säger att det är en bubbla bara för det och att det ska krascha, men i min mening har risken ökat betydligt. Frågan är om vi fortsatt kommer få se Kina-fonder som de stora vinnarna, eller kommer de rentav hamna högt upp på förlorarlistorna framöver?

Jag återkommer med fler grafer och tankar kring Kina-marknaden inom kort.
Rättelse: Jag gjorde ett stort misstag med grafen ovan då programmet sätter skalor för respektive index. Räknat i procent har Hang Seng inte gått upp mer än ca. hälften av uppgången Nasdaq presterade. I grafen ser det ut som att de har gått upp lika mycket, men det beror som sagt på att skalorna inte är anpassade i procent. Mitt huvudsyfte från början när jag jämförde indexen var i och för sig inte huruvida de gått upp lika mycket. Tanken var istället att visa hur likt Hang Seng har rört sig jämfört med när Nasdaq toppade ur. Den sista uppgången är väldigt kraftig under en kort tidsperiod följt av en konsolidering som sedan bryter ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar