måndag 14 januari 2008

Index-jämförelse



Den svenska börsen var en av de sämsta under 2007 och har fortsatt att vara det även i år. I bifogad graf syns en jämförelse mellan Sverige, Tyskland och USA från botten 2002 fram till idag. De index som är med är OMX, DAX, S&P samt Nasdaq. Jag drar inte några direkta slutsatser från den här grafen, men en sak som är anmärkningsvärd är hur väl Tyskland (DAX) har klarat sig. De befinner sig strax under sitt ATH från år 2000 och konsoliderar nu i en flaggformation. En stor del av svagheten i Sverige går att härleda till Ericssons ras, men antagligen beror det också på att Sverige ses som en ganska liten och riskabel marknad. Då är det naturligt att vi tar ut svängarna mer och frågan är om inte OMX är lite av en "ledande indikator" för resten av börserna?

Det är i alla fall vad jag tror och behöver inte vara så konstigt som det kanske låter. Det handlar helt enkelt om kursrörlighet, riskvilja och överdrifter. När börsen går upp så dras kapital till mindre marknader/bolag med högre risk. När det börjar bli oroligt förflyttas kapital från hög risk till lägre risk och då är det förstås högriskmarknader som drabbas först. Stämmer min uppfattning så bör vi se DAX bryta ned från sin formation och komma ikapp OMX. De senaste 1-2 veckorna tycker jag mig ha märkt en tendens att DAX börjat försvagas och inte längre är så stark. Vi får se vad marknaden hittar på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar