torsdag 19 november 2009

OMXS30



En dag gammal graf över OMXS30 då jag inte hann lägga in förrän nu.

Några korta kommentarer som sammanfattning:

*Inne i den starka perioden november-april, historiskt snitt +13,6%, vinstratio 80%
*Stabil trend med högre bottnar och toppar
*Den längre trenden vände i juli, MA200 har nu pekat upp under 4 månader
*Mönster de senaste månaderna med topp kring 20:e och en botten kring 2:e
*Med tanke på torsdagens nedgång ser det ut att bli liknande även den här månaden
*Liknande år har gett en viss dipp under november-december
*Tänkbart köpläge kring mitten av december runt 920 i OMXS30
*"Worst-case" ned mot 860 kring årsskiftet och stämma av MA200 (ser mindre troligt)



Ovan är en uppdaterad längre dagsgraf som visar förhållandet mellan OMXS30 och MA200. Hyfsat stor avvikelse fortfarande, men inte på extrema nivåer. En avstämning kommer ske, men verkar bli betydligt senare än jag tidigare trott. Vi kommer säkert få se någon längre tids korrektion med 10-15% ned, ungefär liknande den paus som skedde under några månader våren 2004, men jag lutar åt att det dröjer framåt våren. Längre fram är siktet däremot inställt på att index drar sig vidare upp mot 1200-nivån.

2 kommentarer:

  1. Även jag tror på 10-15% ner någon gång nästa år. Min gissning är mars. Vad tror du om det?
    /A

    SvaraRadera
  2. Tror också du kan ha rätt. Mätaren pris/200 dagars mv förefaller att vara mer pålitlig när det gäller tydliga bottnar än som toppindikator men det spelar ju mindre roll för den riktigt långsiktige. Funkar den lika bra på valutor, tex usd/sek, som verkar vara inne i en spännande fas.

    SvaraRadera